Jag har precis byggt ihop vattenburen värme till två 600-liters mjölktankar. Pincipen är precis som Björn beskriver. Det består av en hemmabyggd rostfri varmvattenberedare med trefas termostatstyrd elpatron, en cirkulationspump, och ett expansionskärl, samt en massa 12 mm kopparrör, kopplingar och kulventiler. Beredaren står på golvet, expansionskärlet är en vattendunk placerad ett par meter upp.
Ett tips är att köpa en cirkulatonspump som inte rostar, en vanlig pump som man har till husets värmepanna är konstruerad för höga temperaturer, och rostar snabbt om vattnet är förhållandevis kallt och syresatt som i mitt öppna system.
Jag köpte hela klabbet begagnat, av en biodlare som lagt av, och det krävdes en hel del rörmokeri för att få det att funka i min lokal, bl.a var pumpen sönderrostad. Det tar en otrolig tid att få till det när man aldrig sysslat med dylika ting tidigare, men tillfredsställelsen när det väl funkar är desto större.
Vill man få värme i en mjölktank snabbt och enkelt så finns det stora temostatstyrda doppvärmare avsedda för detta. Jag har haft en sådan fram till nu, och den har funkat bra, men när det gällde att få värme i två tankar så var det en bättre lösning att utnyttja kylslingorna. Doppvärmaren är till salu.
Dan