Författare Ämne: värme i mjölktank  (läst 33710 gånger)

Utloggad Ronnie Berg

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 251
värme i mjölktank
« skrivet: 16 apr 2008, 11:25 »
Behöver tipps om hur man kan få värme i mjölktanken.

en tanke jag har är att montera en varm vatten beredare och en cirkulations pump kopplat till kylrören på tanken,
 någon som har provat?

Utloggad Mikael Engstad

• Antal inlägg: 1 571
    • Engstad!
SV: värme i mjölktank
« Svar #1 skrivet: 16 apr 2008, 15:21 »
Du skulle kunna använda en sån här annars...

http://knarrhult.se/products.cgi?CATID=16

Micke
Einstein: "The more I learn, the more I realize I don't know. The more I realize I don't know, the more I want to learn."

Utloggad Ronnie Berg

« Svar #2 skrivet: 16 apr 2008, 15:29 »
jag har kollat på en sån, men tänkte att priset  på en vv,beredare och cirkulations pump skulle bli billigare ;)

Ronnie

Utloggad Mikael Engstad

• Engstad!
« Svar #3 skrivet: 16 apr 2008, 16:40 »
Du får gärna beskriva anläggningen här sen! Jag behöver också skaffa en. Men ska du cirkulera varmvattnet genom beredaren??? Å hur löser du termostatstyrningen?

Micke
Einstein: "The more I learn, the more I realize I don't know. The more I realize I don't know, the more I want to learn."

Utloggad Björn Jacobson

• Antal inlägg: 1 500
« Svar #4 skrivet: 16 apr 2008, 18:45 »
Det finns flera biodlare som kör med varmvattensberedare och cirkulations-
pump.En firma Bole säljer "lösa" värmare  med el-patron och cirkulationspump. Själva har vi en sådan hembygd på c:a 1500 W. De två kylrören på baksidan av mjölktanken  har letts till framsidan och därpå
skruvas till- och från-vatten frän värmaren. Alla tre tankarna är så utrustade
så varmaren kan kopplas till önskad tank.Tankarna är på bara 300 liter !
Vattnet som cirkulerar är inställt på 80 graderC. Startar värmningen efter
avslutad slungning vd 17-tiden,  är temp i tanken 40-50 grader nästa morgon klockan 0700. Silas genom en finsil och pumpas till ymptank och då vax och annat börjar komma i silen avslutas proceduren. Ymptanken kyls med kran-vatten som ansluts till  "kylrören"och är nere i 25 grader vid 14-tiden.Vid kylning måste rörverket gå , i vårt fall intervall
Har låtit testa honungen och HMF ligger på c:a 10 och enzymaktiviteten har också bra värde

Utloggad Ronnie Berg

« Svar #5 skrivet: 17 apr 2008, 08:15 »
Tack Björn!  då vet jag hur jag skall göra :)

Utloggad Mikael Engstad

• Engstad!
« Svar #6 skrivet: 20 apr 2008, 10:06 »
Hej Björn,
Vi kan väl ta oss en titt på detta nästa gång vi kommer upp, för jag hänger inte riktigt med i hur systemet är uppbyggt. Är det ett slutet system, bara tankarna, varmvattenberedaren och cirkulationspumpen? Har du någon form av expansionskärl eller tar varmvattenberedarens övertrycksventil hand om det övertryck som blir när vattnet hettas upp? Återfyllning?

En frågvis novis!
Micke

Utloggad Björn Jacobson

• Antal inlägg: 1 500
« Svar #7 skrivet: 20 apr 2008, 18:09 »
 Visserligen är det små volymersom skall utvidga sig, men jag har  öppet expansionskärl där jag fyller på vatten.

Utloggad Dan Levin

• Antal inlägg: 332
« Svar #8 skrivet: 21 apr 2008, 19:35 »
Jag har precis byggt ihop vattenburen värme till två 600-liters mjölktankar. Pincipen är precis som Björn beskriver. Det består av en  hemmabyggd rostfri varmvattenberedare med trefas termostatstyrd elpatron, en cirkulationspump, och ett expansionskärl, samt en massa 12 mm kopparrör, kopplingar och kulventiler. Beredaren står på golvet,  expansionskärlet är en vattendunk placerad ett par meter upp.

Ett tips är att köpa en cirkulatonspump som inte rostar, en vanlig pump som man har till husets värmepanna är konstruerad för höga temperaturer, och rostar snabbt om vattnet är förhållandevis kallt och syresatt som i mitt öppna system. 

Jag köpte hela klabbet begagnat, av en biodlare som lagt av, och det krävdes en hel del rörmokeri för att få det att funka i min lokal, bl.a var pumpen sönderrostad. Det tar en otrolig tid att få till det när man aldrig sysslat med dylika ting tidigare, men tillfredsställelsen när det väl funkar är desto större.

Vill man få värme i en mjölktank snabbt och enkelt så finns det stora temostatstyrda doppvärmare avsedda för detta. Jag har haft en sådan fram till nu, och den har funkat  bra, men när det gällde att få värme i två tankar så var det en bättre lösning att utnyttja kylslingorna. Doppvärmaren är till salu.

Dan

Utloggad P-O Gustafsson

• Antal inlägg: 311
    • http://beeman.se
« Svar #9 skrivet: 22 apr 2008, 22:52 »
Så här har jag tillverkat min värmare.

Håller den halvfull med vatten, nivån ser jag på plastslangen. Om pumpen hålls fylld med vatten så rostar den inte över vintern. Det är luftens syre som är boven... Tappar ni ner så pytsa i några droppar olja och kör runt.

--
P-O

Anders Wizping

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 23 apr 2008, 21:14 »
jag kopplade bara in mig på den befintliga varmvattens beredaren med en cirkulationspump utan något expansionskärl. har fungerat utmärkt.
MVH Anders Wizping

Utloggad P-O Gustafsson

« Svar #11 skrivet: 23 apr 2008, 21:39 »
Jag kör den metoden till knivarna på avtäckaren. Fyller på lite vatten ibland så den inte går torr och bränner upp elslingan. Ett enkelt sätt att hålla koll på vattennivån är ett T-rör på en slang och stående plastslang vid beredaren (se bild). expansionskärl behövs inte i ett öppet system.

--
P-O

Utloggad Dan Levin

• Antal inlägg: 332
« Svar #12 skrivet: 24 apr 2008, 17:48 »
P-O, värmer din apparat upp det omgivande rummet också? Den ser ju inte ut att vara isolerad.

Dan

Utloggad P-O Gustafsson

« Svar #13 skrivet: 24 apr 2008, 18:17 »
Jo tyvärr har jag inte kommit mig för att isolera den ännu  :-[

--
P-O

Utloggad Ronnie Berg

« Svar #14 skrivet: 12 jul 2008, 22:14 »
Någon som vet varför det är tre rör på mjölktanken? på min är det ett stort och två småa. Jag antog att dom små var inlopp och retur,pluggade den stora men får detinte att funka >:( det blir inge cirkulation.

Ronnie