Författare Ämne: 3/4 eller 1/1 Langstroth  (läst 19022 gånger)

Mac Löfvendahl

• Gäst
3/4 eller 1/1 Langstroth
« skrivet: 24 jan 2004, 16:15 »
Hej!

Det är tydligen vedertaget att drottingen lägger fler ägg per tidsenhet  på en större ram än på en mindre. Jag har letar i många böcker men kan inte finna nån liknande undersökning om honungsproduktionen. De flesta har halvramar i skattlådorna och helramar i botten. Men om man bortser från tunga lyft, är det inte bättre att ha helramar fullt ut.

MVH Mac Löfvendahl

Utloggad Thomas Rafstedt

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 693
3/4 eller 1/1 Langstroth
« Svar #1 skrivet: 29 jan 2004, 23:00 »
I marsnumret av Gadden förra året fanns en intressant artikel av Keith Delaplane (översatt av Freddy) där slutsatsen är att stora ramar i yngelrummet är bäst för att få ett stort samhälle och mycket honung. Det som gäller är hel Dadant, helst i 12-ramarslådor. Skattlådorna är naturligtvis bara 1/2-ramar. Problemet idag är att lådor för 12 ramar inte går att få tag på. Däremot finns en fin låda för 10 ramar hos LP och Swienty. Kanske lite för liten.
Thomas Rafstedt

Mats Mellblom

• Gäst
3/4 eller 1/1 Langstroth
« Svar #2 skrivet: 30 jan 2004, 20:28 »
Hej,
på Swientys hemsida finns kupor av märket "Rea-dan". De går att få för såväl 10 som 13 ramars dadant.

Med vänliga hälsningar
Mats Mellblom

Mac Löfvendahl

• Gäst
Effiktivare honungsproduktion
« Svar #3 skrivet: 31 jan 2004, 14:59 »
Tack för era svar.

Finns det några andra argument än vikt och mått när man väljer halv-ramar i skattlådorna? Om man får effektivare äggläggning på helramar borde bina effektivare fylla helramar med honung är halvramar? Jag funderar på att enbart använda helramar fullt ut!

Med Vänliga Hälsningar // Mac Löfvendahl

Utloggad Thomas Rafstedt

• Antal inlägg: 693
3/4 eller 1/1 Langstroth
« Svar #4 skrivet: 01 feb 2004, 13:30 »
En hellåda Dadant fylld med honung väger så där en 50 kilo vilket ju är ett skäl som talar för sig själv att man använder halvramar som skattlådor. Det kan hända på hösten att bina fyller yngelrummet med honung och dår man jobba med enstaka ramar vilket inte är så kul. Halvramar är dessutom mycket bättre då man blåser bina vid skattning. Man kan även använda halvramar genomgående,  se ex Thomas Dahls artikel i Gadden 2003-3 om Höremetoden.
Thomas

Utloggad Göran Sundström

• Antal inlägg: 76
3/4 eller 1/1 Langstroth
« Svar #5 skrivet: 01 feb 2004, 20:49 »
Hej
Det finns alltid nån biodlare som gör tvärtom. Jag vill ha hel Langstroth till skattlådor eftersom hastigheten vid utvidgning, skörd och slungning ökar med 50%. Men man får mycket honung i yngelrummet om det består av två hellådor, så där funderar jag på att gå över till 3/4.
Göran