Jag har prövat att samla och sälja pollen i ett par somrar, och kommit fram till att det kan vara roligt till husbehov, men att det knappast finns någon lönsamhet i större skala i vårt klimat. Jag har använt swientys "balkong"-fälla som måste tömmas varje dag, och det omöjliggör i praktiken storskalighet. Vem har råd eller tid att åka runt till ett stort antal bigårdar var eller varannan dag för att tömma pollen? Kommer en regnskur är det mesta dessutom förstört, vatten kommer alltid in trots det lilla taket. Glömmer man över natten är allt geggigt och kletigt av fukt.
Det är ett förbannat sjå varje dag att samla in pollenet, sedan skall det rensas, torkas och förpackas. Man måste alltid rensa lådorna på kalkyngel, döda och halvdöda bin, myror, spindlar och andra kryp.
Det bästa med fällorna för min del har varit att jag lärt mig en massa om bisamhället sig. Det är intressant att se exakt när de olika dragen börjar och slutar, liksom hur mycket pollen olika växter ger, eller samhällenas flygradie och samlarförmåga, och förekomst av kalkyngel, mm. Men inkomstkälla – nej absolut inte.
Dan