Författare Ämne: Överbyggnad från SVEA till LN  (läst 12993 gånger)

Genfors

• Gäst
Överbyggnad från SVEA till LN
« skrivet: 31 maj 2004, 23:43 »
Hej,

Jag har en fråga som ni mer erfarna biodlare kanske kan hjälpa mig med.

Jag köpte nyligen 4 samhällen som satt på SVEA som jag tänkte bygga över på LN.
Enligt säljaren hade alla samhällen drottningar och hade alla vart instängda i 3 dagar vid leverans för att förhindra tillbakaflygning till granngården.

Alla samhällen som levererades satt på varsin låda SVEA. Det första jag gjorde var att slänga på en låda med utbyggda LN på varje samhälle med hopp om att drottningen skulle klättra upp i den och fortsätta byggandet.

Nu vid senaste titten 10 dagar efter jag satte på LN lådan så märkte jag att det inte hade hänt något i dessa, minimal aktivitet på LN ramarna.
Jag började då titta nogrannare i SVEA lådorna och fann till min förvåning inga drottningar,yngel eller larver men täckta drottning celler.

Min fråga är helt enkelt vad som kan ha hänt, kan bina ha fått svärmlust pga att de satt trångt på en SVEA låda och svärmat?

Tacksam för alla ideér.

Mvh,

Mats

Håkan Rönnberg

• Gäst
« Svar #1 skrivet: 03 jun 2004, 13:23 »
Svärmning låter mycket troligt.
Åtskilliga av mina samhällen vill svärma trots att de har gott om utrymme. En varm mars-april och kall maj påverkar nog extra i den riktningen.  
Det kan även hända att bina blir stressade av transporter och instängdhet och kan bolla drottningen men att alla skulle göra det låter osannolikt.

Det låter som att du flyttat samhällena lite för kort sträcka också. Jag gissar att många flygbin kommer att återvända till grannården oavsett hur många dagar de blivit instängda. Man brukar säga att ska man flytta en kort sträcka är det vettigt att flytta kupan en halvmil bort några veckor till flygbina som kan geografin har dött och ersatts av nya och därefterställa samhällena på den slutliga uppställningsplatsen.

Utloggad Gideon Önnestam

• Antal inlägg: 189
« Svar #2 skrivet: 03 jun 2004, 23:01 »
Hej!!

Mitt svar till dej  måste med nödvändighet bara spegla min egen åsikt och min erfarenhet.

Jag flyttar ganska så ofta samhällen även kortare sträckor. Och den metod jag använder är att jag skapar vad jag kallar labyrint.
Och med den här metoden så flyttar  jag bin på kvällar  eller regndagar.

Jag har som regel kupor med inner och ytterkupor  och i mellanrummet mellan ytter och innerkupan lägger jag några ordenliga knippen med gräs.

Resultatet blir att bina inte hittar ut på det sätt som dom är vana och på det sättet observerar dom att det är bäst att kolla vilken plats dom flyger från.

På kupor modell Nacka så har det fungerat med att tejpa fast gräsknippan mot flustret.

Ibland när jag flyttat så har jag tyckt att det varit besvärligt  att stänga till ordentligt och då har samma metod fungerat.

Det verkar  kanske lite flängt  det hela men det har fungerat för mej.

OBS!! Låt gärna gräset vara kvar någon eller några dagar.
Bina brukar ta bort det själv . I varje fall det mesta.

I övrigt så rekomenderar jag dig att skaffa  spärrbottnar så att inte drottningarna  kan få för sig några dumheter.

Hälsningar

Gideon

Genfors

• Gäst
Svärmning
« Svar #3 skrivet: 06 jun 2004, 23:55 »
Tack för svaren!

Säljaren hävdar att alla drottningar var vingklippta så jag tycker att jag borde hittat dom. Hittade även en svärm bakom huset.

Håller med om att bollning av drottningen i alla samhällen verkar konstigt, hur långt brukar en svärm i regel flyga från kupan?

--Mats