Författare Ämne: Ramar med smal underlist?  (läst 31672 gånger)

Utloggad Örjan Persson

• Antal inlägg: 100
Ramar med smal underlist?
« skrivet: 15 aug 2004, 00:37 »
Jag undrar hur det funkar med smalunderlist?
Som det berättas om i fällor fel och möjligheter.
Använder man smallist i hela låda eller bara några stycken?
Vore tacksam om någon kunde berätta mer utförligt om detta.
Jag har kopierat stycket nedan.

2. Använd ramar med smala underlister det gör att bina placerar drottningcellerna i ramens underkant. Man tippar bara på andra lådan, där i underkant sitter eventuella celler.

//Örjan Persson
Örjan Persson

Mats Mellblom

• Gäst
« Svar #1 skrivet: 12 sep 2004, 19:15 »
Hej Örjan,

Det vanliga måtten på listerna i ramarna är 10 * 25 mm. Om man har yngelrummet på två eller flera lådor och om man gör underlisten 10 * 17 mm bildas det mellan våningarna ett utrymme som är idealiskt för bina att anlägga viceceller.

Vitsen är att det är så lätt att undersöka om det finns viceceller där. Man gör så som beskrivs. Man ställer överlådan på högkant och då ser man att bisamhället byggt cellkoppar på underlisterna. Dessa ska man låta vara kvar. Om bina kommer i svärmstämning lägger drottningen ägg i cellkopparna och bina bygger ut dem till viceceller.

Det tar två minuter att undersöka samhället på detta sätt och det måste göras med 10 till 11 dagars intervall. Jag har använt detta några år och jag har upptäckt svärmningstendenser till 98 %.

Man ska vara medveten om att bina bygger inte alla svärmceller här, men finns det inga svärmceller på nedkanten av listerna brukar det inte finnas på något annat ställe i kupan.

Vad man sedan ska göra när man bina bygger svärmceller här är en annan fråga.

Hör gärna av Dig och tala om ifall Du förstod.

Hälsningar
Mats Mellblom

Utloggad Örjan Persson

« Svar #2 skrivet: 13 sep 2004, 14:24 »
Hej Mats.
Tack för ditt svar.
Det verkar inte vara så många som använder sig av smal underlist i praktiken.
Med tanke på att det är ganska många som har tittat på ämnet,och inte svarat.
Men det verkar vara praktiskt om det funkar till 98% som för dig.
Jag undrar om du har smal underlist på alla dina ramar?
För det praktiska med att slippa hålla reda på vilka som har och inte har.
Och har du några negativa erfarenheter med att använda smal underlist?

Hällsningar Örjan
Örjan Persson

Mats Mellblom

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 sep 2004, 18:47 »
Hej Örjan,
I min bigård har jag ramar av måttet hel dadant längst ned. Dessa har normal underlist. Skattlådorna är i måttet ½-dadant och där har jag smal underlist på alla ramar utom en ram per samhälle där bina ska bygga drönaryngel för varroa-bekämpning. Den har dimensionen 25 * 10 mm, men det är mest för att det var enklast att tillverka den så. (Med undantag för ett mindre antal äldre skattlådor, som jag håller på att rangera ut).

Jag köpte mina första ramar med smal underlist för över 10 år sedan, och jag har inte sett någon nackdel med dem.

Den enda nackdelen är att de är svåra att få tag i. Det är ju lättare att köpa det som finns i katalogerna än att specialbeställa eller bygga själv. De som är lite händigare med träteknik kan fräsa ned underlisterna från 25 mm till 17 mm. En del som använder smal underlist har lister som är 25 mm i ändarna men som smalnar efter några centimeter. Detta för att det ska gå lättare att fästa dem i sidolisterna.

Hälsningar
Mats

Utloggad Örjan Persson

« Svar #4 skrivet: 16 sep 2004, 12:19 »
Hej Mats,

Tack ännu en gång för dina svar.
Jag skall skaffa mig några nya samhällen till sommaren.
Och då ska jag prova dom med smal under list.
För efter dina svar är jag övertygad om att det är rätt väg att gå.
Tack
//Örjan
Örjan Persson

Utloggad Bo-Göran Nilsson

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 1 311
« Svar #5 skrivet: 20 sep 2004, 16:42 »
Eftertsom jag precis har vaknat efter årets biodlande så får du ett var av mej också.
Det finns 2 vägar att gå. Smal underlist för att enkelt hitta viceceller eller att använda bottenspärrgaller för att förhindra att svärmen ger sig av.
Det vi lägger mest tid på är just svärmförhindring. Slipper man lägga ner så mycket tid på detta kan man ha fler bisamhällen. Välj själv vilken väg du vill gå.
Hälsn Bo-Göran

Mats Mellblom

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 20 sep 2004, 20:39 »
Hej Bo-Göran!
Jag tycker bara Du redovisar en väg - vilken är den andra?
Hälsningar Mats

« Svar #7 skrivet: 21 sep 2004, 12:35 »
Den andra vägen är att använda bottenspärrgaller och strunta om dom vill svärma eller ej. Selektering till svärmtröga bin sker genom att de som vill svärma inte får ut så många drönare i omgivningen eftersom dom gärna stressar ihjäl sig i samhället. De som har bytat drottning under instägningen blir parade ( förhoppningsvis av drönare med mindre svärmanlag) eller inte parade. I det senare fallet slängs de ut på hösten eftersom dom pucklar. Införsel av anlag i bibeståndet sker då genom att man ersätter pucklande samhällen med nya som har drottning med bra egenskaper. För många biodlare känns detta som en hård behandling av bina. Jag håller nu själv på att gå över till detta arbetsätt. Detta gör jag genom att testa arbetsättet på 2 bigårdar 2006. Utfallet får avgöra om jag överför detta till alla mina produktionsbigårdar.
BGN

Utloggad Örjan Persson

« Svar #8 skrivet: 22 sep 2004, 10:32 »
Hej BGN
Jag har alldrig hört talas om det här med bottenspärrgaller,
som används på det viset.
Men det kan ju bero på att jag är en ganska ny på området.
Är det vanligt att det används eller är det en ganska ny metod?
För min del är det nog enklare att använda smal underlist.
Nu när man är en "färsking" på området.

//Örjan
Örjan Persson

« Svar #9 skrivet: 22 sep 2004, 15:56 »
Att arbeta med bottenspärrgaller är ganska gammalt. Ingmar och Lasse på Gottland gjorde en studie om detta. Det visade sig att det blev något mindre honung i de som ville svärma men inte kunde gämnfört med ingen svärmning. Detta tjänade man in med råge på mindre skötseltid av bina. Nu funderar man kring om systemet också är selekterande i sig. DVS man får bättre bin utan större anstängning. Det är ett antal stora och mindre yrkesbiodlare som använder systemet.
BGN

Utloggad P-O Gustafsson

• Antal inlägg: 311
    • http://beeman.se
« Svar #10 skrivet: 11 okt 2004, 18:49 »
Vill bara påpeka att det finns ett alternativ till.
Avel.
Svärmtröga bin i kombination med tillräckligt utrymme (plocka på lådor INNAN bina känner sig trångbodda) så slipper du allt arbete med svärmkoll och behöver inga spärrgaller under.

Har funkat för mig i många år nu, håller inte på och rotar i yngelrum under sommaren. Vanligtvis 2-5% svärmning, det kan jag ta om jag slipper lyfta lådor i onödan.

En bi-effekt av avelsarbetet är att det blir mer honung också....

P-O

Utloggad Örjan Persson

« Svar #11 skrivet: 11 okt 2004, 20:05 »
Ja har man kommit så långt att man har en bra stam att avla från.
Är ju det säkert det bästa.
Men jag som är nybörjare tycker nog att smallist känns tryggare.
Just nu i alla fall.
Men tack för tipsen.

//Örjan
Örjan Persson

Patrik Berg

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 12 okt 2004, 20:24 »
Hej Örjan
Jag antar du är som jag bara har ett par samhällen. Är det så glöm det om smala lister utan gå in och titta i samhället var nionde dag och lär dig funkar där inne i yngelklotet.
Visst risken är stor att du både retar upp dom och kanske klämmer ihjäl drottningen, men du lär dig mycket.
Smala lister och svärm tröga bin är mycket viktigt för yrkesbiodlare men för oss andar är snälla bin nr: 1.
Jag tror att ni har Nordiska runt Svenstavik så ta inte in Italienska eller Buckfast dit, som kan både vara snällare och svärmtrögare.
För risken är om tar dit en annan ras efter ha fri parat F1 och F2 så har du både förstört dina bin och dom runt i kring.
Så avla hellre på dit bästa eller köp från någon har rätt ras och bra bin

Utloggad Örjan Persson

« Svar #13 skrivet: 12 okt 2004, 20:50 »
Naturligtvis kommer jag att hålla mig till Nordiska.
Som dom andra här om kring.
Och självklart kommer jag att titta i mina kupor för att lära mig mer.
Men jag kommer att ha smala lister i några kupor för att se och lära.
För kunskap skadar aldrig.

//Örjan
Örjan Persson

Patrik Berg

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 13 okt 2004, 18:51 »
Det ända du kan tänka på om tänker ha smal under list är om du använder Hoffman ramar så dom gjorda för yrkes biodling.
Tanken med dessa är att är kombination med nacka kupan så är dom ypperliga att bara vicka upp och titta efter svärmceller, men om du vill gå i genom samhället blir helt klart svårare.
Så sätt därför hellre en smal under list på vanliga ramar så kan du både hitta svärmceller nertill samt gå igenom samhället