Författare Ämne: Ympning  (läst 11228 gånger)

Jörgen

• Gäst
Ympning
« skrivet: 27 jul 2005, 08:05 »
Hejsan!
Jag har en fråga angående ympning. Jag har använt mig av metoden tidigare och blandat i cirka en procent ymp i nyslungad honung, nu undrar jag om det går att låta sommarhonungen att självkandera i hinkarna och sedan slå på nyslungad ljunghonung. Tanken är att lämna cirka en tredjedel sommarhonung i hinken och sedan fylla på med två tredjedelar ljunghonung. Procenttalet blir väsentligt mycket högre än tidigare men har någon provat så ni vet att det funkar?
Jag hoppas allt jag uttryckt mig så klart att det framgår vad jag menar.
Mvh
Jörgen

Utloggad Kurt Söderman

• Rolfserud
  • Antal inlägg: 68
    • Rolfseruds Biprodukter
Ympning och ren ljunghonung eller mixning.....
« Svar #1 skrivet: 27 jul 2005, 22:25 »
Nyslungad sommarhonung är OK.
Men att sedan blanda den med ljunghonung och kalla den för detta ,är rent fusk.....
Ljunghonung är vad den utger sig för att vara och priset blir därefter.
Givetvis går det bra att blanda den starka ljungen med sommarhonungen (om man händelsevis skulle få överskott av ljung, som sällan händer...)
Många kunder tycker om honung med lite krydda i utan att tänka på att ljungen är "The King of all Honies", maukuekahonungen undantagen... Den som har fått smak på ljung, köper sällan något annat sedan.... Prova vid grillning och pensla lite ljunghonung på kycklingen och DU förstår vad den är värd...
Undvik mixning... Medvetet alltså....
Det som finns i ramarna från början får man ju acceptera....

Skörden blir tydligen KANOOOOONBRAAAAA...

Surr Surr inga MURR HÄR....
Kurt S
The Beekeeper
Kurt Söderman
Rolfseruds Biprodukter

Jörgen

• Gäst
Ympning
« Svar #2 skrivet: 29 jul 2005, 08:08 »
Hej igen
Min tanke är definitivt inte att försöka lura någon att köpa ljunghonung som är utblandad, utan min tanke är att förenkla processen för mig själv, dels för att slippa ljunghonungen och dels för att jag just nu inte behöver burka upp mer...
Det blir justlite krydda om jag blandar ljungen...Mina kupor står i skogen så nog fasen blir det ljunghonung.

Mvh
Jörgen

Utloggad Torbjörn Ekblom

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 46
    • http://www.biodlingsforetagarna.nu/sormland.htm
Ympning
« Svar #3 skrivet: 29 jul 2005, 11:33 »
Hej Jörgen!

Har du honung över kan jag vara intresserad att köpa.
Du når mig på 073-773 71 13
mvh Torbjörn