Författare Ämne: Aanvända kylaggregat i kylrummet eller luftavfuktare?  (läst 9581 gånger)

Gunnar Dahl

• Gäst
Aanvända kylaggregat i kylrummet eller luftavfuktare?
« skrivet: 23 jan 2006, 16:40 »
Hej.

Under juni, juli och augusti har jag kylaggregatet i kylrummet gång för att inte lagrad honung skall ta skada. När vi kommer in i september blir ofta nätterna kalla och torra och det räcker med att öppna fönstret och få in nattkylan.

En fundering. Kan jag ersätta kylaggregatet med en luftavfuktare? Jag har både kylaggregat och luftavfuktare hemma och ser att den senare drar hälften så mycket ström.

Finns det någon anledning att använda kyla annat än för att minska luftenfuktigheten?  Gör det något att honungen blir säg 25 grader varm om luftfuktigheten hålls låg? Min fråga avser naturligtvis bara lagring av honung. Om  jag skall ympa honung måste jag naturligtvis kyla rummet.

Bästa hälsningar
Gunnar Dahl

Utloggad Freddy Duwe

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 979
Aanvända kylaggregat i kylrummet eller luftavfuktare?
« Svar #1 skrivet: 23 jan 2006, 16:53 »
Hej Gunnar
Det finns kombinerade kyl- och avfuktningsaggregat. Jag har ett sådant i mitt lager där jag långtidsförvarar honung i 22-litershinkar. Det är inte kylaggregat i den meningen att man får kylskåpstemperatur i rummet, men det ger normal rumstemperatur kring 18-20 grader när det är värmebölja ute samtidigt som den fuktar av luften. Enligt min erfarenhet så räcker den temperaturen då man långtidsförvarar honung i bulk.
Hälsningar, Freddy