Författare Ämne: Avläggare och utbyggt vax  (läst 35570 gånger)

Utloggad Sophie Seger

• Antal inlägg: 7
Avläggare och utbyggt vax
« skrivet: 16 sep 2019, 18:22 »
Hej!

Jag tänkte försöka nyttja expertisen och all erfarenhet som rör sig här.

Vi kommer nästa år att göra, för oss, många avläggare och en bristvara såhär i början är ramar med utbyggt vax. Det jag vill höra mig för om är era erfarenheter av hur lite utbyggt vax ni gett era avläggare men ändå fått lyckad tillväxt och övervintring. Med utbyggt menar jag tomma, utbyggda ramar utan vare sig mat eller yngel. Skriv gärna vad ni har för ramformat så att det går att sätta i relation till varandra.

Vi har exempelvis 3/4 Langstroth och har gett våra 8-10 ramar utbyggt vax fördelat på två lådor, utöver mat/ yngel.
Hur några skulle ni våga ge?

Utloggad Thomas Henriksson

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 479
SV: Avläggare och utbyggt vax
« Svar #1 skrivet: 16 sep 2019, 19:46 »
Hej.

Utan att veta var i landet dina bin befinner sig, dvs klimat och förutsättningar osv, så vill jag ge dig ett råd som jag brukar ge till nybörjare med mer eller mindre ständig brist på utbyggt vax:

Bifor kostar ungefär en tiondel av vad honung i bulk kostar per kg. Till våren, ett par veckor innan draget drar igång på allvar, så ger du samhällena vaxmellanväggar och Bifor, massor med Bifor. Lagom till draget så skattar du sedan bort allt och slungar ur all inlagrad Bifor ur ramarna.

På sensommaren går det alldeles utmärkt att blanda urslungad Bifor med vatten till drivfoder, s.k. 50/50-lösning. Inga problem med jäsning trots att jag inte tillsätter ättika, men vet de som gör det om det ska lagras några månader.

För rättvisans skull bör jag tillägga att det går säkert lika bra med andra fabrikat än Bifor, eller med egenblandad sockerlösning till att bygga ut vaxmellanväggar.

Utloggad Björn Jacobson

• Antal inlägg: 1 500
« Svar #2 skrivet: 17 sep 2019, 10:04 »
Ett enkelt sätt är att vid invintringen ge 10 kakmellanväggar som översta lådan. inga utbyggda.

Utloggad Sophie Seger

« Svar #3 skrivet: 17 sep 2019, 18:11 »
Vi håller till i Östergötland, södra delarna, hyfsat blandat på skog och beteshagar/ vall.

Thomas: Det är ju en variant. Öppen fodring, foderlådor, flusterfodrare, något tanke om vad som fungerar bäst? Eller är det kvitt samma bara de kan få tag i biforen hyfsat snabbt?

Björn: Vi gjorde så förra året med de som var det årets avläggare och det blev någon ram utbyggd, de stod på två 3/4 lådor innan och fick en låda med kakmellanväggar ovanpå när vi invintrade, foderlåda överst. Det kanske fungerar bättre på produktionssamhällen? Eller så var det bara ett fall av dålig timing/ lata bin/ dålig biodlare.

Utloggad Lasse Rosenquist

• Antal inlägg: 62
« Svar #4 skrivet: 18 sep 2019, 00:05 »
Jag gör som Björn vid invintring, låter de bygga ut mellanväggar.
Kan misslyckas om man har för lite bi i förhållandet till ramantal

« Svar #5 skrivet: 18 sep 2019, 10:23 »
Thomas: Det är ju en variant. Öppen fodring, foderlådor, flusterfodrare, något tanke om vad som fungerar bäst? Eller är det kvitt samma bara de kan få tag i biforen hyfsat snabbt?

Öppen fodring eller flusterfodrare är av ondo anser jag. Vi sätter alltid foderlådan med uppgången baktill, så eventuella tjuvbin måste passera hela yngelrummet för att nå upp dit. Idén med att bygga ut vaxramar och slunga ur Bifor bygger på att få fram massor med skattramar - inte primärt yngelramar som jag tror andra syftar på här. Jag låter helt enkelt bina bygga ut nya skattramar på Bifor istället för att bygga ut dessa med hjälp av nektardrag. Resultatet blir större honungsutbyte under tiden som lagret av skattlådor utökas.

Utloggad Björn Jacobson

• Antal inlägg: 1 500
« Svar #6 skrivet: 20 sep 2019, 10:45 »
Frågan var väl att få  fram utb. ramar
Om man misslyckas med utbyggnad  i andra lådan vid invintringen är bistyrkan för svag att invintra !!!!
Har aldrig misslyckats med produktionssmh.

Har god erfarenhet vid avläggare med 10-ramslåda med 2-delad foderlåda i mitten med uppgång från båda sidor och en list i bottnen så att smh. inte  får kontakt. 2 fluster på motsatta sidor
Bestyckas med 2  yngelramar och 2 KM och en dr. i vardera Fodras med 50% sockerlösning 2x/ vecka oavsett drag
så tidigt som möjligt.
När det är yngel i 2- 3 ramar/smh. säljs den ena dr.    Foderlådan tas bort och smh. förenas En odelad foderlåda sätts ytterst.Eller fodras uppifrån och  km i tomutrummet. Är detta tidigt på säsongen tas lämpligt antal utb. ramar bort och ersätts med KM. Fodras vid behov.  Har aldrig upplevt att bina slåss. Oftast blir det  ett invintringsbart smh.

Utloggad Sophie Seger

« Svar #7 skrivet: 22 sep 2019, 18:55 »
Idén med att bygga ut vaxramar och slunga ur Bifor bygger på att få fram massor med skattramar - inte primärt yngelramar som jag tror andra syftar på här.

Men det går väl att göra så och sedan sätta de ramarna i ett yngelrum?

Bestyckas med 2  yngelramar och 2 KM och en dr. i vardera Fodras med 50% sockerlösning 2x/ vecka oavsett drag

Förstår jag det rätt som att du då gör en avläggare på 4 ramar totalt i den situationen? Det känns ju som att det finns risk att drottningen inte har plats att lägga är, men det kanske inte är något problem? Vad har du för ramformat?

« Svar #8 skrivet: 23 sep 2019, 09:18 »
Men det går väl att göra så och sedan sätta de ramarna i ett yngelrum?

Om man har samma ramformat över och under spg, naturligtvis går det bra i sådana fall.