Författare Ämne: Manokahonung / Portobellohonung  (läst 31699 gånger)

Utloggad Björn Jacobson

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 1 500
Manokahonung / Portobellohonung
« skrivet: 21 dec 2012, 12:02 »
Läser på "Nyheter" om likheten för sårbehandling.  Har länge ställt mej frågan , varför inget sägs om vanlig honungs bakteriedödande.
Honung är ju en mättad sockerlösning och de flesta bakterier kan inte leva i sådana.
Bakterierna dör av osmotiskt tryck. Dessutom producerar mättade sockerlösningar
peroxider som ju är desinfiserande.

Utloggad Rune Hedberg

• Antal inlägg: 977
    • Lillabi
SV: Manokahonung / Portobellohonung
« Svar #1 skrivet: 22 dec 2012, 05:35 »
Lite av detta togs upp i en tidigare tråd om manuka-honung.http://forum.biodlingsforetagarna.nu/index.php/topic,5586.msg29847.html#msg29847
Intressant är att ljunghonungen lyfts fram även nu. Synd att NP-projektet inte fick fortsatta medel utöver förstudien.
För att kunskapen skall nå utanför biodlarkretsen behövs nog att tråden tas upp av någon utanför.
Någonstans i bakuvudet tror jag mig minnas att det finns plåster/bandage som innehåller honung redan nu. Någon som vet mera ?
There is no truth in science. Science moves towards truth but never reach it.

Utloggad Björn Jacobson

« Svar #2 skrivet: 22 dec 2012, 15:03 »
Läs  om Manokahonungstråden  som finns i Runes  inlägg.
Thomas Rafstedt arbete i tester av svensk honung borde tas upp igen.
Anser att BFs styrelse borde ånyo söka NP-pengar för detta. Dessutom finns det doktorander som söker uppdrag. Så skulle NP-pengar komma till stor nytta. Inte bara
ekonomiskt för biodlare utan även medicinsk nytta. Slussa över de NP-pengar som
ges till tvivelaktiga projekt.
Vill se ett svar från styrelsen här

Utloggad Rune Hedberg

• Lillabi
« Svar #3 skrivet: 22 dec 2012, 17:36 »
Vi är lite sent ute på vissa sätt. Santos har redan ett preparat.(Medihoney) baserat på Manukahonung. Så det finns starka komersiella intressen inblandade.
Det finns en artikel från 2006 på Tyska http://www.ukb.uni-bonn.de/42256BC8002AF3E7/vwWebPagesByID/9844AA06BBC91D7FC12571B9001E66C2 och den som inte ryggar för medicinska bilder kan gå in på Santos presentation av produkten(tyska)  http://woundviewer.med-surv.de/downloads/public/vortrag-santos.pdf

Men loppet är inte kört eftersom Ljunghonungen har likartade egenskaper - dock inte lika potent om jag förstått rätt. Men det kan bero på att man kanske inte jämfört likartade produkter. Det är viktigt att komma ihåg att den manukahonung som används medicinskt inte är exakt samma som man köper i hälsokosten.
Kan vi få fram hållbara bevis för att den är verksam borde det gå att förpacka t.ex ren ljunghonung i småtuber och sälja som sårsalva. 

Kanske en fråga för Krav- eller Demeterodlare ?

Utloggad Björn Jacobson

« Svar #4 skrivet: 30 dec 2012, 10:25 »
Först God Fortsättning. Sedan en fråga : Är hela styrelsen insnöad, eller varför vill dom inte ge sig in i denna debatt, fastän jag bett om det,

Anders Wizping

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 30 dec 2012, 11:59 »
Jag har oxå funderat på det. Men styrelsen verkar inte villja beblanda sig med den vanliga medlemmens frågor och problem på forumet. Förstår inte varför.
Även Micke som förut var väldigt aktiv på forumet har tystnat.

Utloggad Yngve Kihlberg

• Antal inlägg: 584
« Svar #6 skrivet: 05 jan 2013, 15:25 »
Styrelsen är inte mer insnöad än medlemmen i allmänhet....men ibland orkar man inte engagera sig.

Som Rune påtalar finns det redan en kommersiell produkt som vårdcentralerna i Sverige använder.
Troligen kan vi påvisa liknande effekter av ljunghonung och jag håller med om att det är läge för ett NP-projekt. Jag kan nog lova att hela styrelsen ställer sig bakom.

Vem är intresserad att driva det projektet?
Kontakta mig så kan jag hjälpa till med ansökan.

Anders Wizping

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 05 jan 2013, 16:00 »
Det är ordning på dig Yngve :)

Utloggad Martin Lindell

• Antal inlägg: 361
« Svar #8 skrivet: 27 feb 2013, 17:24 »
SENASTE INFO OM NORDISK HONUNGs ANTIBAKTERIELLA EFFEKTER

Finnarna är snabbare än vi svenskar men det är ju bra att det kommer fram ngt.
Här senaste FoU om Ljunghonungs m.fl. sorters positiva effekter på aggressiva bakterier.
Kanske ngt för vårt NP program att delvis "kopiera" men lägga till några för oss "unika" sorters honung (och råhonung) om det nu finns.  Följ länken för att läsa (eng) http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/apm.12039/full

Martin

Utloggad Rune Hedberg

• Lillabi
« Svar #9 skrivet: 27 feb 2013, 17:55 »
De undersökta honungstyperna kommer från
Ljung -Heather (C. vulgaris)
Lingon-  lingonberry honeys (V. vitis-idaea)
Bovete- buckwheat honey (F. esculentum)
Mjölke (mjölkört, rallarros)  willow herb honey (E. angustifolium)
Hjortron- cloudberry honey (R. chamaemorus)
Vi har tillgång till alla inom landets gränser, även om vi inte kan få det överallt.

Utloggad Rune Hedberg

• Lillabi
« Svar #10 skrivet: 27 feb 2013, 18:31 »
Om ja förstått rapporten rätt så passar hjortronhonungen bäst som delikatess på bordet.
Intressant att verkan finns kvar efter uppvärmning. Det skulle innebära att honung i te kan en speciell marknad för viss sorthonung ( Te man dricker är betydligt svalare än 68°. Vattnet får vara max 70° när man lägger i tepåsen enligt kännarna )
Det finns ju en "norm" i den här diskussionen om verkan vid sårbehandling och det är manukahonungen. Det är synd att den inte ingår som ett jämförelsematerial i någon undersökning jag sett.
Det kanske behövs några flera sponsorer än NP-pengar i ett projekt av det här slaget. (Har Santos någon konkurrent ?, finns det någon bakteriell institution på något universitetssjukhus ?)

Jag ser fram mot att någon börjar saluföra ljunghonung i små tuber för sårbehandling. (500g burkar för samma ändamål kan vi kanske sälja till hästägarna - jämför med tjärsalva)

Utloggad Martin Lindell

• Antal inlägg: 361
« Svar #11 skrivet: 28 feb 2013, 11:58 »
Jo du läser definitivt rätt. Vare sig hjortronhonung eller lingonhonung hade någon vidare effekt.
Ur marknadsföringsperspektiv tror jag det vore en stor styrka om vi fick till tester med honung från Sverige. Kanske kunde någon av Hälsohögskolorna vara intresserade. För att ge ett nytt försök ngt nytt och unikt, kunde man förutom att ta med t.e.x. Manuka o Portebello honung som du föreslår, ta med några andra honungssorter (Lind, maskros, skogshallon) men dessutom lägga på perspektivet med de nya resultaten om de nya mjölksyrebakterierna. Detta skulle kunna ske genom att ta med såväl vanlig lagrad honung som helt färsk med högt/högre mjölksyrebakterieinnehåll.
Martin

Utloggad Rune Hedberg

• Lillabi
« Svar #12 skrivet: 28 feb 2013, 14:45 »
Portobellohonungen kanske blir svårare att jämföra med. Den kommer från en stadsdel i Edingburg, därav namnet, och några uppgifter om vilka dragväxter som ingått har jag inte kunnat finna. Det var ett pilotprojekt, och jag vet inte om de gått vidare. http://www.scotlandfoodanddrink.org/news/article-info/4078/scottish-honey-offers-manuka-benefits.aspx 20 nov 2012:

“This pilot study, which has recently been published in Phytotherapy Research, clearly demonstrates the relevance of Queen Margaret University’s research work in the area of health and rehabilitation and emphasises our commitment to improving quality of life.”

The Queen Margaret University research team is now seeking funding to investigate whether Portobello honey and other Scottish honeys have the ability to inhibit bacteria which are resistant to antibiotics, for example MRSA. In addition, they are interested to establish if local Scottish honey could be used to treat some hospital acquired infections.”