Författare Ämne: Biodling på halvtid?  (läst 19496 gånger)

cleppa

• Gäst
Biodling på halvtid?
« skrivet: 04 feb 2008, 14:41 »
Här kommer en undran från en hobbyodlare...
Jag har börjat funderar på om det skulle vara möjligt att vara biodlare på halvtid. ( jag vet att det är möjligt för andra...) men vet inte riktigt hur jag ska räkna på de olika delarna...

Några enkla svar för att bara ge en finger visning skulle sitta bra så man ser om man är helt ute och seglar eller inte.

Hur många kupor borde man behöva för att kunna försörja sig på halvtid? (förstår att det är många om och men ) men någon form av lathund borde man kunna få.

Hur stora investeringar krävs för att göra arbetet rationellt i förhållande till antal kupor?

Säkert 1000 andra frågor man borde ställa också men eftersom detta fortfarande bara är en "dröm"...

Tackar på förhand

Utloggad Bo-Göran Nilsson

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 1 311
SV: Biodling på halvtid?
« Svar #1 skrivet: 04 feb 2008, 21:28 »
Jag tycker du skall gå vår kurs. Yrkesbiodling mitt framtida yrke.. 14-16 april. Där tar vi upp just det du frågar efter m.m. Hälsningar Bo-Göran Nilsson. Är de medlem kan du också andvända dig av vår rådgivning måndagar kl 19 - 22. 046771106.

Fursten af Ekestad

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 04 feb 2008, 21:49 »
Bo-Göran, du menar väl 14-16 mars?

Annars får jag skaffa nya tågbiljetter...

/ Tobbe

« Svar #3 skrivet: 04 feb 2008, 22:07 »
 Ja mars. Har varit mycket ringande idag. Sedan är det Bankeryd som gäller för kurserna och inte Ökna. BGn

cleppa

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 05 feb 2008, 10:27 »
Tack för svaren.

kursen verkar väldigt intressant men innan jag har någon ide om det är genomförbart eller inte så kan jag inte motiver att ta ledigt från jobbet eller ta kostnaden för en sådan kurs... Därför min undran om att få en ide vad som krävs för att kunna leva på biodling på halvtid. Kommer jag då fram till att jag kan möta de kraven någerlunda så ska jag självklart både bli medlem här och gå nödvändiga kurser.

Jag vill naturligtvis inte ha reda på exakta siffror... Utan bara i runda svängar för att få en ide.

Utloggad Peder Lilja

• Antal inlägg: 796
    • kårstadhonung
« Svar #5 skrivet: 05 feb 2008, 10:40 »
http://www.biodlingsforetagarna.nu/kalkyl.htm

under den här länken kan du göra en första beräkning du kan ändra i den så det passar dig, det kan ju ge åtminstonde en föraning;- )

sen hur många samhällen du behöver har ju att göra med dels på vilket sätt du säljer din honung om nu din produktion gäller det, samt materialinköp både kupor, utrustning som ev. bimassa, så det finns så många om och men så det blir nästan omöjligt att besvara din fråga på ett lätt och rakt sätt utan jag tror du får räkna till stor del själv. :-( men  kursen är som det talas om kan nog ge bra svar så den betalar nog sig på sikt.

Peder

« Svar #6 skrivet: 11 feb 2008, 21:23 »
Ej över 3 timmars arbetstid per bisamhälle och år. Räknat för produktion av honung. Så måste du ha minst 40 kg helst 45 kg per bisamhälle i skörd. Men kom på kursen så får du en indsikt i möjligheter och förutsättningar. BGN.