Författare Ämne: Färskt pollen  (läst 15670 gånger)

Utloggad Martin Nehmann

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 62
Färskt pollen
« skrivet: 10 dec 2013, 11:29 »
i inlägget använder jag "färskt pollen" för pollenkorn som inte har torkats eller konserverats på annat sätt.
I Tyskland fanns sen 60-talet en marknad för torkat pollen och jag har träffat biodlare som har hållit på med detta i nästan 50 år. När jag 20 år sen började att samla och torka pollen, så visste 99 % av mina honungskunder inte vad det var och idag är det bara några få % fler.
Alla företag som säljer pollenfällor har en varningstext att man skall skördar dagligen. Färskt pollen kan lätt mögla och särskild mögelsvampen aspergillus flavus genererar riktig farliga ämnen, så kallade aflatoxiner. Det finns mer än 20 olika aflatoxiner och typ B1 är en av dem starkast cancerframkallande ämnen som finns i världen för människan (mag-och levercancer vid förtärning och lungcancer vid inandning). Aflatoxiner är billiga, lätt att producera och har används/används fortfarande (?) i stridsspetser av kemiska vapen. EU har lagt ribban lågt: bara 2 milliondels gram får finnas i ett kilo livsmedel, i barnmat bara en tiondel milliondels gram per kilo.
Googlar man "färskt pollen" på tyska, så finns det många träffar, men tittar man närmare på detta, så menar man färsk torkat pollen eller årets skörd. Bara ett portugisiskt företag skickar vakuumpackat färskt pollen och ett skumt kinesiskt företag tycks säljer färskt bland annat som heter "Vergewaltigungs-pollen" - "våldtäckts-pollen" i många annonser.
År "färskt pollen" därmed ett rent svenskt fenomen?
Vem i Sverige som säljer sådant har gjort testserier om och när aflatoxiner dycker upp? Det finns ju testlösningar att köpa och företag som analyserar prov (t.ex: alsglobal.se/mykotoxiner).
Variera bara temperatur och tid! Ett fint projekt som borde ha gjorts innan man börjar med försäljningen.
Vet man egentligen vad man gör?
Nu finns det ett fint nytt pollenetikett där man kan kryssa om innehållet är färskt eller torkat pollen, något som säker påhejar efterfrågan på färskt pollen!

Med detta inlägg vill jag bara sätta upp en varningsskylt framför näsan på alla som säljer färskt pollen nu och det vore kul om en expert kund svara: "Martin, här överdriver du, din rädlsa är överdriven, ingen fara, färskt pollen kan man ha i kyldisken hos ICA i flera veckor och ännu längre hos konsumenten - här har vi bevis på detta". - Sådant ville jag gärna se - tack.

Utloggad Edward Warburton

• Antal inlägg: 413
  • Honung från Biodlarn i BÖNAN när björnen får välja
SV: Färskt pollen
« Svar #1 skrivet: 10 dec 2013, 12:24 »
Detta är mitt första år med att samla pollen, har pratat lite med andra som har holt på ett tag.

De säljer torkat pollen och även färskt till de kunder som är stor konsumenter, med färskt menade de frusen pollen som de och kunden förvara i frysen och tar fram lite vart efter det konsumerades.

Stor kunderna som provade färsk fortsätter med det.

mvh Edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh