Författare Ämne: Kristalisation som äkthetsbevis ?  (läst 29162 gånger)

Utloggad Fabian Lindhe

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 63
Kristalisation som äkthetsbevis ?
« skrivet: 27 nov 2016, 20:40 »

Hej, jag har i ett par dagar funderat på om falsk honung och honung som är uppblandad med socker kan kristallisera på det sättet som en helt vanlig svensk honung gör ? De burkar jag sett med importhonung är aldrig fasta, förvisso inte helt flytande men absolut inte hårda som mina.

Om fejk honung inte kan kristalisera till hård honung så är ju i såfall kristalliseringen ett bevis på äktheten.

Nån som vet ? // Fabian Lindhe'

Utloggad Wilhelm Ydrestål

• Antal inlägg: 197
SV: Kristalisation som äkthetsbevis ?
« Svar #1 skrivet: 28 nov 2016, 00:21 »
Hej! Kul att kristalliseringsfrågan hamnade här med!

Honungen kristalliserar för att den mättade sockerlösningen gör sig av med överflödigt druvsocker, vilket bildar kristaller.
Eftersom både druvsocker (Glukos) och fruktsocker (fruktos), som är de två största delarna sockerarter i svensk honung, går att tillverka i sockerbruk, är det möjligt att tillverka kristalliserad sockerblandning. Detta kan man ibland se i sirap som kristalliserar.

Det lär vara fullt möjligt att få falsk honung, eller utblandad honung, lika hård som ''ursvensk honung'' det är (delvis) en fråga om andelen Glukos som tillsätts. Sen kommer det såklart en gräns för när honungens smaker är så utblandade med industrisocker, att det börjar smaka sockerlösning istället. Även vatteninnehållet påverkar här.
Men den som ändå är inne på förfalskningsbiten, har ju tillgång till alla olika konsistensgivare som finns, vilka kan påverka den flytande massan kring kristallerna.
Det är ju så att det inte är hela honungsmassan som kristalliserar, utan det blir en ''armering'' av kristaller (överflödig glukos) där resten av massan fortfarande är flytande. Detta förklarar exempelvis rimfrost, vilket är friladga kristaller, efter att den flytande massan dragit ihop sig under temperatursvängningar.

Att den äkta kristalliserade importhonungen inte blir lika hård är ganska naturligt, då det är mindre andel glukos som är överflödig, dvs den flytande massan har en större andel i importhonung, än vad den har i svensk honung.

Däremot är det säkerligen en hel del av importen som är kristalliserad på konstgjord väg, med industrisocker, då fuktosandelen naturligt är så stor, att den annars skulle vara helt flytande. Detta är alltså tvärtom mot vad som sker, när exempelvis mantorp tillsätter fruktos i svensk honung -som gör att glukosen ''får plats'' i lösningen, och inte behöver kristallisera- vilket skapar en flytande sockerlösning.

Sen kommer frågan till vad som skulle vara ''hårdhets'' -gränsen för att den då skulle vara äkta? Jag har haft honung som är stenhård, men som efter ympning (med en mjuk honung) och kontrollerad kristallisering (temperatur), blir i det närmaste ''creamhoney''. Detta är alltså även mycket beroende av hur man hanterar honungen när den kristalliserar...

Ytterligare en påverkan är att utländsk honung ofta är filtrerad snarare än silad (delar av polleninnehållet är borta), vilket gör att glukosen har svårare att börja sin kristallisering, än om kristallen kan börja bildas vid ett pollenkorn.

Temperatur, glukos/fruktos -innehåll, vattenhalt och andelen fasta partiklar alltså.

Om hårdheten var ett bevis för äkthet, skulle då den svenska honung, med högt naturligt fruktosinnehåll, som inte blir hård, eller som dröjer lång tid innan den blir hård, vara falsk?

« Svar #2 skrivet: 28 nov 2016, 01:57 »
Rätta mig gärna om jag kommit med faktafel, men ungefär så har jag uppfattat kristallisationens gåta.

Utloggad Fabian Lindhe

« Svar #3 skrivet: 28 nov 2016, 09:45 »
Tack Wilhelm, jättebra svar. Det jag var ute efter var inte att säga att mjuk/ flytande honung är falsk. Snarare ville jag vända på diskussionen som förekom på Facebook, när vissa kunder vill hävda att kristallbildning är ett bevis på uppblandning med socker. Om det hade varit så att stark kristallisation var ett bevis på äkthet, så skulle min ide att sälja kristalliserad honung i klämflaska, och låta kunden smälta den, tex i diskmaskinen bli lättare att sälja in.

Kan man iaf säga att det är lättare att fuska till flytande honung, och att det krävs lite arbete för honungsförfalskarna att göra den kristalliserad ?

Bästa Hälsningar // Fabian

« Svar #4 skrivet: 28 nov 2016, 10:34 »
Jag kanske flöt ut från ämnet lite ;)

Då är jag med på resonemanget, jag uppfattade att du menade att det inte fanns ''äkta'' flytande honung, fel av mig..

Jag antar att honungsproducenter utomlands framhäver det på det viset, att den hårda honungen är utblandad, eftersom många nysvenskar har den uppfattningen...

Din affärside är bra, även om jag vidhåller att kunden är lat. I annat fall hade vi kunnat sälja en hink honung vart annat år, istället för att sälja den på små burkar, om du förstår vad jag menar. Hur bra lyckas du sälja dina klämflaskor? Jag kanske har fel -det kanske går att jobba in ett nytt beteende hos kunden?

Jag vet inte huruvida arbetsinsatsen är stor eller liten vid honungsförfalskning, men det är ju i alla fall mer lönsamt, än att köpa in honung och sälja vidare, annars skulle det ju inte fortgå... Alternativt så kan det ju vara att det är enklare att få en jämn kvalitet.

Utloggad Fabian Lindhe

« Svar #5 skrivet: 28 nov 2016, 16:24 »
Min försäljning av klämflaskor går lika bra som burk-försäljningen, dvs nästan inte alls. Jag har tre små barn, är relativt ny-separerad och håller på att utöka och iordningställa lokaler. Mao så måste jag välja mellan barnen och försäljning. Mitt val är enkelt barnen, men snart är de större och kan hjälpa till ? hoppas jag. Jag ska ställa ut klämflaskan och några smaksatta till en butik om några veckor, som test.

Mitt egentliga mål är att sälja bulk, men priset är för lågt. Därför vill jag ha upp bulkpriset. Nu håller jag på att spåna lite inför en tes jag tänkte dra på konferensen. Titta gärna själv på oljehyllan i mataffären, där finns oljor, alla har liknande egenskaper man helt olika pris. jag tycker att det borde vara lika på honungshyllan.

Min hangup med flytande kommer ifrån att min fd fru är milöjcontroler på landstinget, Lilla Mälarsjukhuset köper flera ton honung om året varav 90-95 % flytande. Dvs nästan garanterat utländsk eller fusk honung. Om man kunde lära bara 1 kund, dvs landstingen att köket får smälta honungen innan den ställs ut på avdelningarna så blir det  mååånga ton svensk honung som behövs, kanske tom att en lokal yrkesbiodlare kan förse " sitt" sjukhus med den honungen de behöver, utan att försämra kvalitén genom upphettning.
Vi måste  hitta ett sätt att kringå upphandlingsreglerna för att slippa konkurera i pris med fejk, kanske honung från antibiotikafri biodling ?

« Svar #6 skrivet: 28 nov 2016, 18:23 »
Ja, livet är ett ständigt projekt.... Men jag tycker du väljer rätt!

Hade varit intressant att se vem som tjänar pengarna gällande oljan. Är det producenten, eller är det nån tappare som köper in olja på palltank och sätter på en snygg etikett? Och tyvärr lägger butikerna på större marginaler på de finare alternativen. Men klart är att oljan har en annan bredd.

Ja, positivt om bulkpriset går upp, men det är viktigt att det även stannar uppe. Ett högt pris ena året som sjunker kraftigt nästa blir väldigt svårt att kalkylera med. Allt som ger ett mervärde borde vi dock kunna ta betalt för. Och det är ju fullt möjligt att ''kommunicera ut'' fler mervärden, se på manukan... Blir även intressant att se vart styrelsens arbete leder gällande säljavtal.

Upphandlingen är en stor del! jag var faktiskt med i kommunens upphandling, de hade hittat en klausul som gjorde att de kunde upphandla lokalt om det gav ett mervärde. I mitt fall hade det blivit att föreläsa för skolbarn. Jag tackade faktiskt nej, det är inte det jag vill jobba med, och mängden var inte så stor... Borde gå att hitta liknande undantag i landstingets upphandling?