Författare Ämne: Honungsskörden 2007  (läst 16583 gånger)

Anette Svensson

• Gäst
Honungsskörden 2007
« skrivet: 05 aug 2007, 14:38 »
Hur ser det ut i era kupor? Enligt radion sägs detta bli det sämsta året på länge, vad beträffar mängden skördad honung. I vissa delar av landet sägs skörden bara bli ca 20% av den normala.

Hur mycket kan ett bra Augustiväder rädda?

Kent-Åke

• Gäst
SV: Honungsskörden 2007
« Svar #1 skrivet: 08 aug 2007, 00:00 »
 Hej  ;D ;D ;D ;D ;D

Vet inte vad som hänt mina bin de tre senaste åren men min medelskörd här utanför gbg har aldrig (1980-2004) varit över 38kg tidigare, men nu har jag fått 75,55 och i år 70-80 kg samtidigt ökat antalet samhällen från 21 till 65. I år alltså. Har en teori om att de varma vårarna i kombination men regn skapar starka samhällen och fukten ger mycket nektar. Därtill kommer de varma höstarna då mina bin ynglar till i början av oktober. I tidningarna står det att skörden på västkusten i år bara är hälften mot normalt så där föll väl den teorin?

Hur har skördarna blivit på skara slätten och i övriga honungsparadis?

MVH Kent-Åke Lönnberg

Ander Wizping

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 aug 2007, 01:24 »
Hej! här i kalmar trakten ser det ut att landa på runt 40kg mot normala 50-60.Det kunde ha blivit mer om man flyttat på ljungen som jag brukar göra.Men jag orkade inte och med den vanliga turen så verkar ljungen ge bättre en på många år  >:(
MVH Anders Wizping
Kalmar

Utloggad P-O Gustafsson

• Antal inlägg: 311
    • http://beeman.se
« Svar #3 skrivet: 08 aug 2007, 17:04 »
Mälardalen har fått nästan "normalskörd". Det var dåligt väder första veckorna i juli här. Kallt och småregnande nästan var dag. Trots det kom det inte tillräckligt med regn så det var torrt i marken också :(. Ser ut att hamna runt 70 kg.

--
P-O

Utloggad Dan Levin

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 332
« Svar #4 skrivet: 11 jan 2008, 13:18 »
Anette, jätteroligt att du är glad.

Det som hör SBR till tycker jag dock skall avhandlas på annat ställe, lämpligtvis SBR:s eget forum. Detta är ett forum för yrkesbiodlarfrågor som drivs av Biodlingsföretagarna.

Vänliga hälsingar
Dan Levin