Författare Ämne: Vårdrivfodring med torrsocker  (läst 83101 gånger)

Utloggad Jonas Lagander

• Antal inlägg: 259
    • Vargalysters Blogg
Vårdrivfodring med torrsocker
« skrivet: 11 nov 2007, 07:45 »
Hur bra är det i förhållande till sockerlösning eller apifond yngelsättningsmässigt? Boostar det upp samhällena lika bra? Det innebär ju stor skillnad i aretstid att köra med torrsocker vilket tilltalar mig starkt.

Vill drivfodra samtliga samhällen i år eftersom min plan är att göra många avläggare tidigt på säsongen.
en som går i motvind samlar aldrig damm!

Utloggad Torbjörn Eckerman

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 11
SV: Vårdrivfodring med torrsocker
« Svar #1 skrivet: 04 dec 2007, 19:55 »
Om bina har gott om foder skall du inte ge dom mera, och ivarje fall inte torrsocker på våren. Vill du få igång yngelsättningen är det pollen(eller någon form av pollenersättning) som gäller. Då ökar förstås foderförbrukningen, och då kan det bli aktuellt att stödfodra, så att bina inte har mindre än fem kilo i förråd, men inte med torrsocker...

Utloggad Jonas Lagander

• Antal inlägg: 259
    • Vargalysters Blogg
« Svar #2 skrivet: 07 dec 2007, 17:16 »
Varför är torrsocker dåligt på våren?
en som går i motvind samlar aldrig damm!

Utloggad Björn Jacobson

• Antal inlägg: 1 500
« Svar #3 skrivet: 07 dec 2007, 17:33 »
Torbjörn har rätt i att bina skall känna sig "rika" för att yngla bra. Minst 5 kg
foder. Jag har den uppfattningen om vad som driver bina till yngling ":
Bäst Flytande foder, det ökar värmen i smh. för att dunsta bort vattnet.
Nr2 Foderdeg typ Apifonda. Fördel ,tar inte slut så fort som flytande.
Torrsocker är mer ett nödfoder när naturen inte ger något, Bina lämnar ofta sockret då drag börjar. Torbjörn skriver om pollen.Och det är en förutsättning. På våren brukar det i de flesta trakter finnas sälg och lönn i tillräcklig mängd, där bina kan hämta sitt pollenbehov. I mina trakter blir det pollenbrist först mellan maskros och vildhallon.
Jag ger alla smh. 2½ kg Apifonda vid sälgdraget antingen de behöver det eller inte. Det ger bin till hallondraget.

Utloggad Freddy Duwe

• Antal inlägg: 979
« Svar #4 skrivet: 16 jan 2008, 09:11 »
Är det någon som har positiva erfarenheter av fodring med pollenersättningsmedel? Typ Nektapoll, Kvikkpoll, egentillverkat med sojamjöl, foderjäst etc?

Ett annat sätt att pollenfodra vore att använda naturpollen från pollenfällor. Vilken är då den bästa metoden att ge detta till bina?

Kan yngelröta spridas genom fodring med pollen?

Jag har läst i Bernd Dany: Rund um den Bienenpollen att proteinhalten i pollen varierar beroende på växtslag mella 7% till 35% och att det är viktigt att bina får i sig en blandning av pollen från olika växter för att garantera att det inte fattas någon aminosyra i larvernas foder. Många växters pollen inte innehåller alla aminosyrar. Livslängden på bina påverkas   av det pollen som de är uppfödda på. (kanske en av huvudorsakerna till bidöden i stora delar av världen. Man kan undra över hur tillgången på allsidigt pollen är där pollineringssamhällena ställs upp. Det här är min egen reflektion)

I boken ges några exempel på binas livslängd i förhållande till vilket pollen de är uppfödda på:
Klass I, sälg, frukt, raps, åkersenap, ljung (40-45 dagar)
Klass II, hassel, lönn (28-32 dagar)
Klass III, maskros (20-24 dagar)
Klass IV, gräs, majs, tall, gran (18-20 dagar)
Klass V, sockerdeg eller andra ersättningsmedel (1-16 dagar)

Anette Svensson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 16 jan 2008, 11:09 »
Jag har fått rådet att ge honung som drivfodring tidigt på våren ( 1 burk honung+lika mycket vatten i foderballong/samhälle).
Hur ställer sig det i förhållande till sockelösningar, Apifonda et.c.? Kan honungen ersätta Apifondan ur pollenhänseende, eller är pollenmängden i honungen försumbar?

Utloggad Björn Jacobson

• Antal inlägg: 1 500
« Svar #6 skrivet: 16 jan 2008, 12:43 »
Ja, Anette, Du får lika många råd ,som biodlare , Du frågar.Men det Mr Eckerman skriver att bina behöver pollen för yngling. I de flesta trakter finns det tillräckligt med sälg så att det täcker pollenbehovet.
Jag TROR att flytande foder driver mer än Apifonda ity att bina måste värma för att dunsta bort vattnet. Sämst är torrsocker, det går att använda för att hålla igång yngelsättningen på sommaren vid draguppehåll (Carnica)
Då det finns annat drag lämnar bina torrsockret
Bäst drivning får Du med skvättar ofta ½ -1 liter 3 X/ vecka.
Honung är troligast det bästa ,men 40 % sockerlösning räcker bra.

Utloggad Mikael Engstad

• Antal inlägg: 1 571
    • Engstad!
« Svar #7 skrivet: 16 jan 2008, 16:24 »
Ska bara tillägga att Apifonda varken innehåller pollen eller pollenersättningsmedel. Så som Björn säjer är både honungsvatten och sockerlösning bättre drivfoder än Apifonda.

Micke
Einstein: "The more I learn, the more I realize I don't know. The more I realize I don't know, the more I want to learn."

Anette Svensson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 16 jan 2008, 16:33 »
Tack för svar. Ni är helt klart bra för en nybörjare.
Torrsocker har jag inte tänkt använda, håller mig till flytande foder, och än så länge i foderballonger.
Och sälgoch hassel tror jag att vi har så det räcker.

(Plus de 4-500 krokusar jag planterade i höstas, som den överentusiastiska nybörjare jag är 8))

Utloggad Freddy Duwe

• Antal inlägg: 979
« Svar #9 skrivet: 16 jan 2008, 17:23 »
Trevligt med krokus på våren, Anette. Men glöm inte att skydda krokusen från rådjur. De betade av alla mina krokusar det år då jag gjorde likadant som du.

Eyvind

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 16 jan 2008, 18:53 »
Ja, Anette, Du får lika många råd ,som biodlare , Du frågar.Men det Mr Eckerman skriver att bina behöver pollen för yngling. I de flesta trakter finns det tillräckligt med sälg så att det täcker pollenbehovet.
Jag TROR att flytande foder driver mer än Apifonda ity att bina måste värma för att dunsta bort vattnet. Sämst är torrsocker, det går att använda för att hålla igång yngelsättningen på sommaren vid draguppehåll (Carnica)
Då det finns annat drag lämnar bina torrsockret
Bäst drivning får Du med skvättar ofta ½ -1 liter 3 X/ vecka.
Honung är troligast det bästa ,men 40 % sockerlösning räcker bra.
Hej!
Bina drivs bäst på våren med ca. 0,5 liter 50 % honungsvatten en gång i veckan. Har praktiserat detta i några år för att  tidigt få igång sättningen av yngel. Men kolla upp att de verkligen har mat för tidig produktion av yngel. Bina börjar då ganska snart att bygga i drönarramen, bekämpning av Varroan tidigt på våren, försommaren. När bina drivs på våren, de behöver då mycket plats för sin produktion av yngel. Det är sedan att se upp om det blir bakslag i vädret de verkliga bekymmerna kommer då. När bina har hög sättning av yngel då krävs det en hel del vatten. Även vid dåligt väder behöver den där halvlitern honungsvatten komma till binas hjälp att klara vattenbehovet med.

Det är redan sättning av yngel i en del samhällen då utan någon drivning eller..... Vid behandlingen med Oxalsyran den 6:e november satt alla i klot. Men när de fick Oxalsyran över sig kom tydligen sättningen av yngel igång igen. Några är nu riktigt varma under packningen. Alla har samma typ av packning, men att sättningen av yngel redan har kommit igång i en del beror mer på vilket anlag bina har. Några få är i gång medan de övriga sitter fast i sina vinterklot.

http://biblogg.bnej.se/

Anette Svensson

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 16 jan 2008, 19:05 »
Menar du att de redan sätter yngel? Är det vanligt så här tidigt, oavsett att vintern är varm, menar jag. Och hur går det för de yngel som kläcks så här års?

Anette Svensson

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 16 jan 2008, 19:06 »
Trevligt med krokus på våren, Anette. Men glöm inte att skydda krokusen från rådjur. De betade av alla mina krokusar det år då jag gjorde likadant som du.
Usch vad tråkigt, men vi har elstaket runt gården och en jäkla massa hundar så jag tror inte rådjuren vågar sig fram till rabatterna.

Eyvind

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 16 jan 2008, 19:26 »
Menar du att de redan sätter yngel? Är det vanligt så här tidigt, oavsett att vintern är varm, menar jag. Och hur går det för de yngel som kläcks så här års?
Hej!
De bisamhällen som är igång nu och som är riktigt varma de kommer nog att kollapsa, dö av svält innan vårens rensning. Om de inte kan få hjälp med tillskottsfoder.  De yngel som kläcks nu dem är det med all säkerhet ok med. Det som kan var mer oroande är förekomsten av Varroan även den förökar sig nu vid denna sättningen av yngel.

Anette Svensson

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 16 jan 2008, 20:01 »
Någon mer som har erfarenhet av så tidig yngelsättning?