Författare Ämne: Radiomast  (läst 11394 gånger)

Utloggad Mats Larsson

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 95
Radiomast
« skrivet: 01 maj 2008, 13:20 »
Är det någon som har erfarenhet av att ställa samhällen nära (alldeles intill) en radiomast? Störs bina, blir de helt tossiga o flyger till skogs eller är de opåverkade?
Satte en bigård på en plats för några år sedan där det visade sig ligga en kraftledning ungefär 75 m bakom skogen. Jag kunde inte förstå varför det såg ut som det gjorde, de byggde på snedden i skattlådorna och allt de producerade var djävulstyg o elände. Efter flytt blev de sympatiska och fick bättrat på sitt skamfilade anseende. En snabb hobbydiagnos, utan någon som helst vetenskaplig grund, lade all skuld på kraftledningen.
Kan det bli samma vaxinferno med radiomasten som närmsta granne?

mvh      Mats Larsson
             Krokstrands Bigårdar

Andreas Grönlund

• Gäst
SV: Radiomast
« Svar #1 skrivet: 01 maj 2008, 16:34 »
Kraftledningar har jag också erfarenhet av, ställde några samhällen på ljungen i en kraftledningsgata, det gick inte alls bra, och samma erfarenhet har jag hört från andra bi-kollegor också.
Hur det är med radiomaster vet jag inte, men det är ju ingen omöjlighet att bina påverkas även här av de elektromagnetiska fälten.

Anders Wizping

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 01 maj 2008, 20:51 »
Hej jag har 2 bi gårdar i kraft ledningsgator utan att jag märkt någon negativt
MVH Anders Wizping

Andreas Grönlund

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 01 maj 2008, 22:10 »
Talade med en kompis idag, han sade att det gör stor skillnad på vilken spänning det är i ledningen. En vanlig "klen" 4 eller 8 kilovolt gör nog ingen skillnad, men när man kommer upp i de stora 400 kilovolt då händer det grejer, det blir då rejäla magnetfält. Jag hade några kupor under såna kraftiga ledningar, det gick inte alls. Bina trivdes inte, byggde snett och vint, byggde till och med sin egen flusteröppning...

Utloggad Rune Hedberg

• Antal inlägg: 977
    • Lillabi
« Svar #4 skrivet: 02 maj 2008, 00:49 »
I Alingsås finns föreningsbigården ca 100 m från tre radiomaster för telekommunikation. Vi har inte märkt någon negativ inverkan på bina.
Rune
There is no truth in science. Science moves towards truth but never reach it.

Utloggad Mats Larsson

• Antal inlägg: 95
« Svar #5 skrivet: 02 maj 2008, 17:33 »
Tack för svar. Tror nog att det blir ett litet fältförsök, det lät ju ganska hoppingivande.
mvh  mats