Författare Ämne: Svärmning : Bestämms det av drottningen eller arbetsbina  (läst 9006 gånger)

Utloggad Björn Jacobson

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 1 488
Jag har sedan lång tid ställt mig denna fråga.
Ett exempel: Stationsparad drottning av svärmtrög linje antogs och började lägga ägg. Efter en tid svärmade samhället.  Varför.
Vore tacksam om även några större biodlare ville bekväma sig att deltaga
i denna frågeställning.

Utloggad Bo-Göran Nilsson

• Antal inlägg: 1 311
Svärmning : Bestämms det av drottningen eller arbetsbina
« Svar #1 skrivet: 24 nov 2004, 10:54 »
Där slog du huvudet på spiken. Jag har råkat ut för detsamma. Samhälle som vill svärma och inte slutar med detta. De samhällena som jag vet skulle svärmar ihjäl sig. Dessa har jag slutat att byta drottningar på för de fortsätter i alla fall. Liksom mycket ilskna bin. Dom kan man efter tappra försök lyckas med ett drottningbyte. Sen upptäcker man att de ändå slängt ut den nya när hon har lagt någon handflata med ynget och så drar dom upp en egen i allafall. Jag har hela tiden trott det var fel på mej. Jag vet inte varför detta händer. Jag har därimot slutat att byta på sådanna samhällen. Jag nyper drottningen och slänget ut bina.
BGN.

Utloggad Sven-Åke Nilsson

• Antal inlägg: 50
Svärmning
« Svar #2 skrivet: 24 nov 2004, 22:15 »
Utan att vara storbiodlare skulle jag vilja ställa en motfråga till dig Björn. Varför tycker du att en stationsparad drottning alltid måste vara svärmtrög?
Det krävs kanske mer än att stationspara för att bedriva biavel med framgång. Att utreda detta är alldeles för omfattande för att göra här. Det blir inte lättare av att det finns så många olika uppfattningar bland "experter" och biodlare.
Dock vill jag påstå att det är helt möjligt, att med en genomtänkt och beprövad biavel, ta fram och garantera svärmtröghet även för högproduktiva drottningar.
Sven-Åke Nilsson
Sven-Åke Nilsson

Utloggad Björn Jacobson

Svärmning
« Svar #3 skrivet: 25 nov 2004, 08:08 »
Jag skrev inte att ALLA stationsparade drottningar är svärmtröga, även om det med rätt avel borde vara så. Jag skrev "av svärmtrög linje".
I detta fall var det en buckfastdrottning parad på station.
Bo-Görans åskt ,om att det är bina och ej drottningen som styr tycker jag
låter trolig.En stationsparad drottning kan ju vara dåligt parad och bina
vill byta . Då sker enligt min erfarenhet oftast ett stilla skifte.
Hände en gång med en inseminerad drottning som övervintrats. De gjorde
första bytet i april, andra i maj och tredje i slutet av juni.Sedan blev det
lugnt.

Peter Grahn

• Gäst
Svärmning
« Svar #4 skrivet: 25 nov 2004, 17:48 »
Björn,
som du vet är jag är ingen större biodlare men vill gärna lära mig.
Hur långt efter tillsättningen av den svärmtröga drottningen svärmade bina? Var det inom en månad efter tillsättningen så borde det bero på de gamla bina.

Utloggad Björn Jacobson

Svärmning
« Svar #5 skrivet: 27 nov 2004, 07:36 »
Peter , Du är skärpt som vanligt. Som Bo-Göran skrev: Där slog Du huvudet på spiken.Bina svärmade några veckor efter att nya drottningen
tillsatts.Med andra ord,det fanns ej "barn "av den nya.
Eureka,Du har funnit det.

Utloggad Gideon Önnestam

• Antal inlägg: 189
Svärmning
« Svar #6 skrivet: 30 nov 2004, 19:11 »
Hej!!  

Har funderat över din frågeställning och blev i tillfälle att diskutera  problemet med en mycket erfaren äldre drottningodlare.
Han hade i stort sett samma inställning  som jag och klarade också upp att ge sin synpunkt på anledningen till svärmningen.

Så här kommer kontentan av vårt samtal.

I stort sett så är det bina som  utlöser svärmningen  men många gånger så kan olyckliga  omständigheter göra att  drottningens agerande gör att  samhället svärmar
Exempelvis så kan den nya drottningen blivit antagen men råkat hamna  på ramar som ligger mellan  en pollenram och  kupväggen.
Resultatet då blir att drottningen visserligen är antagen men  har inget större utrymme att lägga ägg på. I sitt sökande efter utrymme så blir hon och bina  mer och mer stressade och på det viset så utlöses svärmlusten.

Min egen åsikt om tillsättning av drottningar är att bara för att en drottning antagits så kan man inte lita på att hon
lyckas etablera sig i samhället.

Om drottningen  råkar gå aldrig så lite utan för sitt första revir i kupan så kan det också vara slutet för henne.  
Så under många år så har jag provat olika tillsättningsmetoder för att minska riskerna.
Det som förefaller bäst är spritmetoden.
Jag vet inte om det är ett önsketänkande  men det verkar som om drottningar som tillsats genom den metoden går mycket lugnare i samhället.
Kanske att spriten neutraliserar  dofter i samhället som annars stör drottningen.

Hälsningar
Gideon

Utloggad Björn Jacobson

Svärmning
« Svar #7 skrivet: 01 dec 2004, 11:26 »
Tack för Ditt inlägg Gideon. Att drottningen blir "instängd" kan säkert ge anledning till att bina ej är nöjda med drottningen.Men det är inte alltid anledningen till svärmningen.I det relaterade fallet var "yngelklotet" i mitten av lådan.
Det där med sprittillsättning har jag läst om ,men ej provat själv. Tillsätt-ningarna brukar inte missa så ofta,då bina ej har spätt yngel att dra egna drottningar på.och samtidigt fodras. Men det låter intressant. Biodlaren blir åtminstonde  gladare. Gideon , utveckla metoden närmare är Du snäll.

Utloggad Gideon Önnestam

• Antal inlägg: 189
Svärmning
« Svar #8 skrivet: 01 dec 2004, 21:01 »
Ska försöka förklara metoden med sprit  så enkelt som möjligt.
Man har den vanliga utätningsburen med drottningen i. För egen del så har jag inga följebin för som regel är det mina egna drottningar som kommer direkt från parningskupan.
Av  foderdegen  tar jag bort  2/3 delar  med en kniv så det  blir bara en 1/3 kvar.  Det här är lätt att göra om man förskjuter locket lagom mycket.
Sedan tar jag en rund tandpetare  och gör ett hål genom den här tunna delen. Detta hål ska vara omkring så stort som en tretumsspik.
Drottningen ska alltså inte kunna komma ut  genom hålet men ska ändå få en viss kontackt med bina.

Nästa del av jobbet är att vika ett ark hushållspapper  5 gånger. Då har jag fått  en sudd omkring 2 frimärken stor och ganska så tjock.

Sedan är det bara att dela samhället vid  till exempel  yngelrum/skattlådor.  Lägga ner buren   gärna över öppet yngel.  Papperssudden dränker jag in med sprit och kramar ut så den inte droppar . Och sedan så lägger jag  den en dryg decimeter från buren med drottningen. Vänder gärna burens öppning  från  spritsudden.
Något mer är det inte.( Tänker byta T-röd mot 80% Polsk vodka)
Tanken är att spriten ska slå ut alla  signaldofter i kupan (Även den nya drottningens)  På grund av  hålet och den tunna foderdegen så är ju den nya drottningen mycket snabbt ute bland bina  och sedan är det bara hennes feromon som gäller.

När jag skrev detta så fick jag en idè.  Om man kommer på att ett samhälle håller på att svärma och man  plockar alla svärm celler.
Undra om man kan  sätta till en ny drottning  på en gång och få bort svärmlusten på samma gång?
Svärmlusten borde ju vara en doftsignal  som försvinner med spritdoften.
Vad tror du?

Gideon