Författare Ämne: Hur många timmar per bisamhälle per år???  (läst 3161 gånger)

mackes biodling

• Gäst
Hur många timmar per bisamhälle per år???
« skrivet: 18 feb 2011, 16:14 »
Hej alla biodlarvänner!

Jag har gått och funderat länge på hur många timmar man bör lägga ned på sin yrkesbiodling. Jag menar, i de flesta andra branscher finns det tariffer för hur många timmar per år man mjölkar sin ko per år. exempelvis.

vad är tariffen för skötsel av ett bisamhälle, inräknat honungshantering, ja rubbet!

Hur många timmar per samhälle/året ska man jobba efter??
Finns det någon siffra på detta?

Några säger att ett mått är 3h per kupa per säsong. Men jag har 100 bisamhällen och för mig ligger tiden bra mycket högre! Det beror väl på effektiviteten vid slungning, avstånd till bigårdar, och hur snabb man är vid de olika arbetsinstanserna.

Vad har ni för erfarenhet och tankar kring detta?
Hur många timmar per samhälle/året ska man jobba efter??

MVH
Marcus Schultz

Utloggad Thomas Rafstedt

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 692
SV: Hur många timmar per bisamhälle per år???
« Svar #1 skrivet: 18 feb 2011, 18:13 »
Tidsåtgången är ju självklart beroende på din erfarenhet och på vilka bin du har. 3 timmar per samhälle och år från blomma till bulk var vad som framkom vid en tidsstudie år 2000. Jag tror denna tidsåtgång för många med fler samhällen idag har krympt en hel del sedan dess. För 200 sh och en arbetsdag på 8 timmar blir detta 75 arbetsdagar dvs. närmare 4 månader heltid.  Titta i Gadden 2001 nr 2 eller 2003 nr 4 där hittar du massor med mer material. Dessa Gaddar får du nu tag på genom BF`s lilla eleganta USB-nyckel för 400 kr! (beställ på medlemsservice på hemsidan). Dessutom 20 års upplaga av Gadden och Ekobi-info!
Thomas 

Utloggad P-O Gustafsson

• Antal inlägg: 311
    • http://beeman.se
SV: Hur många timmar per bisamhälle per år???
« Svar #2 skrivet: 18 feb 2011, 18:54 »
Jag skulle inte använda tim/samh. Fundera i kg honung/ nedlagd timme i stället. Vi har olika skörd och en stor del av tiden ligger i honungshanteringen. Den som har 100 kg/samh lägger mer tid än den som har 50.

Sen funkar det som Thomas säger, man rationaliserar med fler samhällen. Har inte själv gjort nån studie, men en väldigt grov uppskattning hamnar nånstans runt 15-20 kg/tim om man räknar in allt jobb som utförs under hela året.

--
P-O