Författare Ämne: GMO - Ja, nej eller mittemellan?  (läst 32382 gånger)

Utloggad Christer Ledel

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 190
GMO - Ja, nej eller mittemellan?
« skrivet: 26 mar 2014, 13:06 »
På årsmötet berördes GMO-frågan.
Det är en komplex fråga som inte är helt lätt att sätta sig in i.

Det finns de som har stora ekonomiska intressen av GMO etableras. Ja-gruppen

Det finns de, liksom jag, som har svårt att få kläm på vad som är bra eller dåligt.
Mittemellangruppen.

Och det finns de som jobbar aktivt emot GMO.
Nej-gruppen.

Jag hittade följande länk i Facebook-världen till en grupp som jobbar för ett GMO-fritt Sverige http://f4.nu/gmo-fritt-sverige/ och anser att försiktighetsprincipen bör tillämpas.

En intressant fråga, som jag ställer mig själv, är om vi biodlare i mittemellangruppen är passiva ja- eller nej-sägare.

Utloggad Kjell Ritzén

• Antal inlägg: 394
SV: GMO - Ja, nej eller mittemellan?
« Svar #1 skrivet: 27 mar 2014, 19:40 »
Läs artikeln i Bitidningen nr4, som kom idag, där Ingemar F och Joachim d M. förklarar på ett pedagogiskt sätt om GMO- grödor är farliga för bin.

Utloggad John Bergstrom

• Antal inlägg: 478
« Svar #2 skrivet: 27 mar 2014, 20:55 »

Läs gärna också rapport från EPBA-möte (feb. i år) på Forum för medlemmar, där medlemsländer i Europa är
kritiska/tveksamma till GMO grödor.

En intressant fråga som sagt, Christer.....
Ett steg före, gärna två, aldrig steget efter

Utloggad Thomas Henriksson

• Antal inlägg: 479
« Svar #3 skrivet: 28 mar 2014, 07:20 »
Läs artikeln i Bitidningen nr4, som kom idag, där Ingemar F och Joachim d M. förklarar på ett pedagogiskt sätt om GMO- grödor är farliga för bin.

Artikeln gäller EN gröda. Som bekant finns det fler GMO-grödor än denna... Det är väl inte så att vi ska börja be beslutsfattarna tillåta vissa GMO-grödor och förbjuda andra? Nej, det man får ta ställning till är för- och nackdelar totalt sett med GMO. Forskarnas artikel i BT ändrar inte min ståndpunkt att GMO är av ondo på vår jord.

mvh

Utloggad Christer Ledel

« Svar #4 skrivet: 02 apr 2014, 11:07 »
Följande citat kommer från Jordbruksverkets beslut angående fältförsök med genetiskt modifierad oljekål (Alnarp). Dnr 22-11749/11

"Inkomna synpunkter på ansökan
Ekologiska Lantbrukarna, Gentekniknämnden, Greenpeace, Göteborgs universitet, Lantbrukarnas Riksförbund (LRF), Livsmedelsverket, Lunds universitet, Naturvårdsverket, Stockholms universitet och Svenska Naturskyddsföreningen har getts möjlighet att yttra sig över ansökan. Inkomna synpunkter från remissinstanserna redovisas i bilagan."

Här saknar jag Biodlingsföretagarna och SBR som naturliga remissinstanser.

Utloggad Thomas Henriksson

• Antal inlägg: 479
« Svar #5 skrivet: 02 apr 2014, 11:20 »
Följande citat kommer från Jordbruksverkets beslut angående fältförsök med genetiskt modifierad oljekål (Alnarp). Dnr 22-11749/11

"Inkomna synpunkter på ansökan
Ekologiska Lantbrukarna, Gentekniknämnden, Greenpeace, Göteborgs universitet, Lantbrukarnas Riksförbund (LRF), Livsmedelsverket, Lunds universitet, Naturvårdsverket, Stockholms universitet och Svenska Naturskyddsföreningen har getts möjlighet att yttra sig över ansökan. Inkomna synpunkter från remissinstanserna redovisas i bilagan."

Här saknar jag Biodlingsföretagarna och SBR som naturliga remissinstanser.

Jag instämmer till fullo! (Och undrar även varför vissa av landets universitet valts ut, och inte andra?)

Utloggad Yngve Kihlberg

• Antal inlägg: 585
« Svar #6 skrivet: 02 apr 2014, 13:39 »
Varför varken BF eller SBR var remissinstans vilket man kan ha åsikt om. Jag har framfört att BF önskar vara remissinstans i ärenden som berör biodlingen men det är ytterst Jbv som beslutar om vilka remissinstanser som skall tillfrågas.
Det finns därutöver alltid möjligheten att se aktuella ärenden inför beslut på Jbvs-hemsida och utifrån dessa lämna åsikter utan att vara remissinstans. SBR gjorde det i det aktuella ärendet om Crambe/oljekål men vi uppmärksammade tyvärr inte möjligheten. Om ni som medlemmar hittar ett nytt ärende som vi bör ha åsikter om är vi i styrelsen tacksamma för om ni uppmärksammar oss på det.

Vi är dock delaktiga i jordbruksverkets bedömning och beslut indirekt genom de åsikter vi fört fram vid de informella möten vi har med Jbv angående GMO-försök och biodling. På dessa möten är förutom BF även SBR delaktiga. Kraven på försöksutläggarna har ändrats utifrån våra åsikter på dessa möten.

Som den uppmärksamme säkert observerat minskar både antalet försök och den totala försöksarealen för varje år som går. Nu är det enbart några universitet som lägger ut försök. Förädlingsbolagen är helt borta idag.

Vad gäller GMO som förekomst har vi i styrelsen en inställning att det är oerhört viktigt att se över hur nya grödor testas med avseende på pollinerande insekter och att alla eventuella risker för bin skall vara utredda innan ett godkännande ges.
Tester och riskbedömningarna måste stärkas innan nya GMO-grödor kan godkännas.

Anders Wizping

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 04 apr 2014, 18:35 »
Efter att funderat en längre tid på GMO frågan har jag kommit fram till att jag är emot.
Inte så mycket för att jag är rädd för GMO eller att jag tror att riskerna är särskilt stora för bina.
Utan mest för att jag inte kan se att GMO skulle vara till fördel för mig som biodlare.
Med GMO teknik skulle man säker kunna plocka bort genen i t.e.x.raps som gör att blomman producerar nektar och kanske då få lite bättre tillväxt på plantan eftersom det borde kosta energi att producera nektar.
Även det faktum att man kan få fram växter som tål olika ogräsgifter och därmed kunna spruta mot ogräs på ett sett som man inte kunnat tidigare.

Ser även en stor risk för att svensken i allmänhet kanske väljer bort honung för att det finns en risk att GMO pollen kan finnas i burken.

MVH Anders Wizping

Anders Wizping

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 06 apr 2014, 20:30 »
Jag tycker nog att vi som förening ska vara ganska skeptiskt inställda till GMO.
Vilka risker det kan medföra kan vi nog bråka om i evighet.
Men vi kan säkert komma överens om att det är inte till någon större fördel med GMO för oss som biodlare.
Det finns alldeles för mycket osäkerhet kring GMO och i alla fall jag vill slippa se honung med garanterat GMO fritt på etiketten vilket då skulle medföra att kunden tänker att då finns det honung med GMO pollen i den övriga.

Nu är det här inga större problem för tillfället och som Yngve skrev så är försöks odlingarna små och på tillbaka gång.

Men tycker nog att man kan bråka lite med dom som bedriver sådan här forskning och kanske få dom att ge upp helt. Det är säkert inga svårigheter att få med sig opinionen i en sådan här fråga.

MVH Anders Wizping

Utloggad Lina Norrsell

• Administrator
  • Antal inlägg: 268
« Svar #9 skrivet: 07 apr 2014, 07:32 »
Jag har blivit inbjuden som representant för biodlare till ett informationsmöte om GMO med någon slags debatt.

Det vore jättebra om fler uttryckte sina åsikter, frågor eller tvivel (vilken sida ni än tror att ni tillhör, eller om ni ännu inte vet) så att jag får så mycket som möjligt med mig till mötet.

Kanske har ni frågor som jag kan ställa till en lämplig person?
Det kommer bland annat att komma politiker, forskare och någon från LRF.

Utloggad John Bergstrom

• Antal inlägg: 478
« Svar #10 skrivet: 07 apr 2014, 20:18 »
Lina m.fl.
Det är inte lätt att veta bestämt i denna fråga men jag rekommenderar att debatten förs/diskuteras och rådbråkas på alla nivåer liksom Anders och Christer gjort i denna tråden.  Gå gärna in på länken som Christer la ut i början på den här tråden och tyck till och skriv mera i denna tråd!
Ett steg före, gärna två, aldrig steget efter

Utloggad Christer Ledel

« Svar #11 skrivet: 03 mar 2015, 18:20 »
John skriver om Monsanto och Ukraina i annan tråd - intressant läsning bl.a. om politik och långtidsverkan.
Nu verkar GMO-teknik smyga sig in på frukostmackan:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/omdebatterad-ost-vanlig-i-butik_4373685.svd
http://fri-kopenskap.se/nyheter/arla-vill-gora-gmo-ost/
Om jag som kund vill undvika GMO-löpe/ystenzym - och detta var nytt för mig - måste jag titta efter ordet ystenzym på ingredienslistan alternativt titta mer efter KRAV-etiketten.
Jag trodde ost var ost...