Författare Ämne: Bokföring bin (Aktiebolag)  (läst 42226 gånger)

Utloggad Hampus Lind

• Antal inlägg: 23
SV: Bokföring bin (Aktiebolag)
« Svar #15 skrivet: 19 jul 2017, 13:59 »
:-) Precis!

Jag råkade surfa in hos länsförsäkringar och såg att dom har en Gårdsförsäkring, som bla försäkrar bin (och allt runtikring), där står att dom ersätter bin/samhällen till fullvärde. Jag ringde och fråga vad fullvärde var och fick svaret att vad det kostar mig att införskaffa motsvarande samhälle. Den var dessutom inte så mkt dyrare än min nuvarande hem/villaförsäkring och täcker så mkt mer.

Så med alla era svar och ovan från LF känner jag mig ganska trygg i att ta upp ett större lagervärde för mina bin.

Tack för alla svar, ni är bäst!

/Hampus

Utloggad Fabian Lindhe

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 63
« Svar #16 skrivet: 19 jul 2017, 15:10 »
Jag håller med , tack för en intressant tråd och många bra svar.

Jag är ju absolut inte expert på bokföring utan besitter bara ett alldeles för gott självförtroende :), . Jag har fått för mig att man kan värdera genom lägsta värdes principen ? mina får exempelvis ersätts till fullvärde om de blir vargrivna eller så, i min bokföring är de dock bara värderade till ca 250/djur baserat på slaktvärdet. Ett teoretiskt genomsnittsvärde kanske ligger på 1500/ djur.

Teoretiskt om alla mina samhällen skulle drabbas av amy-röta är de värda 100/ st , detta blir ju väldigt teoretiskt och högst osanolikt men ändock en värdering enligt lägsta värdes principen

// Fabian

Utloggad Magnus Hammargren

• Antal inlägg: 8
« Svar #17 skrivet: 19 jul 2017, 15:12 »
Jag kan på ett sätt, i vissa sammanhang, förstå resonemanget att kostnader gällande t ex förbrukningsmaterial kan påverka marknadspriset för en tillgång...
Tar vi exemplet personbil så är det väl bra om oljan och torkarbladen är nya. Ganska lätt att få några 100-lappar extra om bilen säljs.

Men för bin vill jag påstå att det inte är riktigt så lätt. Den stödfodring som gjordes i april, för att ett samhälle stod i blåsigt läge, är väldigt svår att värdera. Den kan t o m vara större än insatsen om samhället inte överlevt annars.

Min uppfattning är därför att man bokför allt från socker, apistan, handskar, (och toapapper på personaltoaletten  ;) ) som omkostnader i form av förbrukningsmaterial hos verksamheten.
Och, som sagt, de fullgoda samhällen som vintrades in som omsättningstillgång med genomsnittligt vårpris -10% förväntade förluster.

« Svar #18 skrivet: 19 jul 2017, 15:19 »
...om alla mina samhällen skulle drabbas av amy-röta är de värda 100/ st ..... en värdering enligt lägsta värdes principen

Ja du har en poäng där. Samtidigt tror jag att de ekonomiska lagstiftarna för hur man ska ange bokförda värden inte tänkte så.
Då hade de nog kallat det för: "värdering enligt katastrofprincipen"
;)

Utloggad Johannes Sjöstedt

• Antal inlägg: 231
« Svar #19 skrivet: 19 jul 2017, 15:48 »
Jag kan på ett sätt, i vissa sammanhang, förstå resonemanget att kostnader gällande t ex förbrukningsmaterial kan påverka marknadspriset för en tillgång...
Tar vi exemplet personbil så är det väl bra om oljan och torkarbladen är nya. Ganska lätt att få några 100-lappar extra om bilen säljs.

Den tes jag försvarar här är att egentillverkade bisamhällen inte skall värderas till marknadsvärde utan till produktionskostnad. (Om inte marknadsvärdet är lägre). Säljer man bisamhällen till ett högre värde än de kostnader man hade när man producerade dem uppstår en vinst, vilken skall påverka resultat först när de säljs, inte när bisamhällena befinner sig i lagret. (Jag utgår här ifrån K2).

Utloggad Hampus Lind

« Svar #20 skrivet: 19 jul 2017, 16:23 »
..mina får exempelvis ersätts till fullvärde om de blir vargrivna eller så, i min bokföring är de dock bara värderade till ca 250/djur baserat på slaktvärdet. Ett teoretiskt genomsnittsvärde kanske ligger på 1500/ djur.

Explain it to me like I am a five year old... :-D Ny på det här med djur i böckerna. Hur bokar du ett får som du köper för 1500kr med ett slaktvärde på 250kr?

För varroaangrepp verkar staten betala 900kr så varför lägga sig på 100kr?

Utloggad Hampus Lind

« Svar #21 skrivet: 19 jul 2017, 16:39 »
Den tes jag försvarar här är att egentillverkade bisamhällen inte skall värderas till marknadsvärde utan till produktionskostnad. (Om inte marknadsvärdet är lägre). Säljer man bisamhällen till ett högre värde än de kostnader man hade när man producerade dem uppstår en vinst, vilken skall påverka resultat först när de säljs, inte när bisamhällena befinner sig i lagret. (Jag utgår här ifrån K2).

Jag vill verkligen förstå, men det gör jag inte, inte till 100% iaf. Inte ditt fel, det är jag som är amatör... :-)

Om jag snabbläser K2 och diverse hänvisningar så landar jag i nedan:

"5 § Djur i jordbruk och renskötsel anses alltid som lagertillgångar. Djurlager får inte tas upp till lägre värde än 85 procent av den genomsnittliga produktionsutgiften för djur av det slag och den ålderssammansättning som det är fråga om. Djuren behöver dock inte i något fall tas upp till ett högre värde än som motsvarar djurens sammanlagda nettoförsäljningsvärde.

Om den genomsnittliga produktionsutgiften uppenbarligen inte motsvarar anskaffningsvärdet, t.ex. för särskilt dyrbara avelsdjur, ska djuret tas upp till lägst 85 procent av det lägsta av anskaffningsvärdet och nettoförsäljningsvärdet. Lag (2007:1419)."

Då uppstår lite nya frågor:
1) "Djurlager får inte tas upp till lägre värde än 85 procent av den genomsnittliga produktionsutgiften". Vad är era genomsnittliga produktionsutgifter (ca)? Min verksamhet är så pass ny att jag inte riktigt har bra koll på det ännu.

2) Vad räknar ni in i produktionsutgifter för ett samhälle?

3) Om denna siffra är betydligt högre än 100kr per samhälle så har vi iaf ett definitivt svar på att jordbruksverkets ersättning vid amy-röta (100kr) inte bör ses som ett riktvärde.

Tack å bock!

Utloggad Johannes Sjöstedt

• Antal inlägg: 231
« Svar #22 skrivet: 19 jul 2017, 17:22 »
Om vi bortser ifrån avelsdjur för diskussionens skull, de utgör ändå specialfall.

Anskaffningsvärde vid egenproducerade varor =  produktionsutgift
Anskaffningsvärde vid inköpta varor = utgift vid inköp

För att beräkna produktionsutgiften för ett bisamhälle tar jag med alla kostnader som hör till denna del av verksamhet. Men jag tar inte med kostnader för att producera eller tappa upp honung, då dessa skall in under lagervärdet av honung.

Exempel på kostnader:

Personalkostnader
Drivmedel
Avskrivningar av utrustning
Foder

Vart produktionsutgiften hamnar kommer skilja sig åt väldigt mycket ifrån företag till företag. Men man kan nog säkert säga att vi landar på ett antal hundra procent över 100kr/samhälle vilket fall ;).

« Svar #23 skrivet: 19 jul 2017, 17:40 »
Ja, läser man Skatteverkets vägledning för K2 så stämmer Johannes tes om hur värdering ska ske.

Ganska intressant fråga...
Om LVP tillämpas strikt ger det inte nödvändigtvis en rättvisande bild av företagets finansiella ställning vilket annars är ett av huvudsyftena med att upprätta bokslut. Det kan ju finnas en betydande latent "vinst", eller högt likviditetsvärde.

Sedan blir det ju en bedömning i alla fall. För vem kan säga exakt på kronan vad produktionskostnaden är för en avläggare?

Utloggad Hampus Lind

« Svar #24 skrivet: 19 jul 2017, 18:24 »
Då känns det ju som att produktionskostnaderna landar ganska nära ett uppskattat marknadsvärde på X antal tusenlappar? Dvs oavsett värderingsmetod landar vi ungefär i samma härad?

Sen är det väl kanske upp till var och en om man vill bokföra det som lager eller inventarier...?

Utloggad Fabian Lindhe

• Antal inlägg: 63
« Svar #25 skrivet: 22 jul 2017, 08:51 »
Återigen Tack Johannes och Magnus, eftersom jag inte tar ut lön i traditionell bemärkelse kommer inte produktionskostnaden för mina samhällen bli så hög. Jag lämnar katastrofprincipen och anammar produktionskostnads principen.

Hampus, fåren är från egen uppfödning, inte inköpta.

Mvh // Fabian