Författare Ämne: pärlemo skimmer, "randig" honung.  (läst 22023 gånger)

Utloggad Patrick Nilsson

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 12
pärlemo skimmer, "randig" honung.
« skrivet: 12 dec 2019, 22:39 »
När jag var liten så var randigt pärlemo skimmer på honungen med släpp från glaset ett tecken på honung av högsta kvalitet och Mantorps döda enfärgade skokrämsfärgade "honung" var avskrapet, men nu när jag har ympat eller rört honungen så får jag "samma" "skokräm" och detta på nyslungd honung.
Hur gör man för att få det randiga skimmret i burken där man ser att det släpper från glaset?
Jag har kunder som frågar efter detta.
Centrala Skåne

Utloggad Johan Rudenå

• Antal inlägg: 1

Utloggad Patrick Nilsson

SV: pärlemo skimmer, "randig" honung.
« Svar #2 skrivet: 13 dec 2019, 17:08 »
Tack, men det är inte rimfrost som jag är ute efter.
Centrala Skåne

Utloggad Thomas Henriksson

• Antal inlägg: 479
« Svar #3 skrivet: 13 dec 2019, 20:29 »
Jag gissar att det du är ute efter är utseendet som svensk honung ofta hade i burk förr i tiden. Skiftningarna/slingorna som syntes innanför glaset berodde då på att biodlarna som regel rörde honungen i kärlen tills den var nästan fast, och sedan värmde upp den en aning och tappade på burk.

Man kan som bekant inte både ha kvar kakan och äta upp den.  ;)   Du får nog börja slarva med den levande ympen, om det mot förmodan är så att majoriteten av dina kunder inte är nöjda....

Utloggad Patrick Nilsson

« Svar #4 skrivet: 14 dec 2019, 09:55 »
Menar du att man ändå kan ympa för att komma igång snabbare men man får låta honungen stanna kvar i kärlet under regelbunden rörande tills den är styv att röra för att sedan tappas på burk?
Efter tappning, hur skall den sedan förvaras?
Centrala Skåne

Utloggad Thomas Henriksson

• Antal inlägg: 479
« Svar #5 skrivet: 16 dec 2019, 20:49 »
Menar du att man ändå kan ympa för att komma igång snabbare men man får låta honungen stanna kvar i kärlet under regelbunden rörande tills den är styv att röra för att sedan tappas på burk?
Efter tappning, hur skall den sedan förvaras?

Då jag började med biodling år 1994 så praktiserades redan olika metoder för att ympa honung i Sverige, så jag har i princip ingen egen erfarenhet av att röra honung i kärl dagligen fram till burkning. Hör med någon äldre biodlare om de kan besvara frågorna.