Författare Ämne: Era erfarenheter av kvalitet på slunglinjer  (läst 12450 gånger)

Utloggad Sophie Seger

• Antal inlägg: 7
Era erfarenheter av kvalitet på slunglinjer
« skrivet: 19 jan 2020, 22:20 »
Hej!

Jag har suttit och tittat lite på Paradise honey och deras slunglinjer. Är det någon av er som har erfarenheter av deras produkter (bra och dåligt)?
Utöver Paradise honey, om man är ute efter en hel slunglinje med radiell horisontalslunga med hela baletten, finns det några andra bra tillverkare att titta på? Det är lite träligt dyrt att plocka hit från USA (Cook & Beals, Cowen) men det är ju å andra sidan väl beprövat av många stora biodlare där borta.

MVH
Johan Seger

Utloggad Yngve Kihlberg

• Medlem i Biodlingsföretagarna
  • Antal inlägg: 584
SV: Era erfarenheter av kvalitet på slunglinjer
« Svar #1 skrivet: 20 jan 2020, 10:40 »
Jag har en 52-ramars Paradise-linje köpt 2013.
Den har fungerat ganska bra hela tiden. Det enda som egentligen hänt är att en frekvensomvandlare gått sönder.

Finns några nackdelar på min linje:
sumpen har inte utlopp i botten utan ett utsugsrör som slutar 2 cm över botten, dvs svår att tömma.
dålig finish på kanter, inte slipade tillräckligt utan ganska vassa
Detta är kanske/förhoppningsvis åtgärdat på nyare linjer

Största nackdelen är nog bolagets sätt att hantera kunder där de kräver förskottsbetalning på alla affärer vilket gör förhandlingsläget svårt vid ev problem eller fel vid leveransen.

Jag kan berätta mer men inte över nätet utan kanske i Sunne

Utloggad Sophie Seger

« Svar #2 skrivet: 20 jan 2020, 21:02 »
Tack för svar, du har ett PM.

Utloggad Björn Jacobson

• Antal inlägg: 1 500
« Svar #3 skrivet: 23 jan 2020, 16:20 »
Det  finns tillverkning av slunglinjer i Polen Ungern och troligen flera andra länder i Europa.

Utloggad Sophie Seger

« Svar #4 skrivet: 28 jan 2020, 19:04 »
Hej Björn!
Tänker du på några tillverkare specifikt? Jag vet om Lyson i Polen men det lilla jag har hört om de har väl inte gjort mig särskilt intresserad.

Utloggad Thomas Henriksson

• Antal inlägg: 479
« Svar #5 skrivet: 28 jan 2020, 19:29 »
Rätta mig gärna om jag har fel, men är inte garantitiden för en Lyson slungline den längsta/bästa av alla de stora tillverkarnas? Har någon av de andra fabrikaten 7 års garanti numera, vilket lär vara det som gäller idag hos Lyson?